Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Hegel and Wittgenstein on God at the Beginning of the World

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F22%3A00129238" target="_blank" >RIV/00216224:14210/22:00129238 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://summa.upsa.es/viewer.vm?id=148511&lang=es" target="_blank" >https://summa.upsa.es/viewer.vm?id=148511&lang=es</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.36576/2660-9509.49.89" target="_blank" >10.36576/2660-9509.49.89</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Hegel and Wittgenstein on God at the Beginning of the World

  • Popis výsledku v původním jazyce

    I argue that Hegel and Wittgenstein, each in their own specific way, used the idea of God at the beginning of creation as a complex analogy for other kinds of beginning, most notably the beginning of philosophical thought. Hegel’s Logic describes God’s mind before the creation of the world, i.e. God’s pure thinking. For a philosopher, beginning afresh means resolving to consider this kind of abstraction from the existence of the world. Wittgenstein, by contrast, says that the idea of a creator of the world does not explain anything. It marks the terminus ad quem of asking for explanations; we must not ask further who created the creator of the world. Wittgenstein generalizes this for any kind of reasoning: “Explanations come to an end somewhere.” (Philosophical Investigations: §1) Any sort of explanation must eventually arrive at its terminus ad quem, which means only that any kind of reasoning must have its logical beginning.

  • Název v anglickém jazyce

    Hegel and Wittgenstein on God at the Beginning of the World

  • Popis výsledku anglicky

    I argue that Hegel and Wittgenstein, each in their own specific way, used the idea of God at the beginning of creation as a complex analogy for other kinds of beginning, most notably the beginning of philosophical thought. Hegel’s Logic describes God’s mind before the creation of the world, i.e. God’s pure thinking. For a philosopher, beginning afresh means resolving to consider this kind of abstraction from the existence of the world. Wittgenstein, by contrast, says that the idea of a creator of the world does not explain anything. It marks the terminus ad quem of asking for explanations; we must not ask further who created the creator of the world. Wittgenstein generalizes this for any kind of reasoning: “Explanations come to an end somewhere.” (Philosophical Investigations: §1) Any sort of explanation must eventually arrive at its terminus ad quem, which means only that any kind of reasoning must have its logical beginning.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA19-16680S" target="_blank" >GA19-16680S: Paradigmatické myšlení: singularita, universalita, sebe-reference</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Cuadernos Salmantinos de Filosofia

  • ISSN

    0210-4857

  • e-ISSN

    2660-9509

  • Svazek periodika

    49

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    ES - Španělské království

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    89-100

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85143216201