České děti a mládež jako čtenáři v době pandemie 2021
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F23%3A00130342" target="_blank" >RIV/00216224:14210/23:00130342 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
České děti a mládež jako čtenáři v době pandemie 2021
Popis výsledku v původním jazyce
Publikace prezentuje výsledky výzkumu, který se v 2021 uskutečnil jako v pořadí třetí celostátní reprezentativní průzkum zaměřený na vztah dětí a mládeže k četbě knih a ke knihovnám i na hodnocení četby jako volnočasové aktivity nebo jako významné podmínky pro úspěšné zvládnutí výuky na základní a střední škole. Průzkum navázal na předcházející šetření dětského čtenářství z let 2013/2014 a 2017. Termín sběru dat umožnil sledovat nejen trendy z minulých let, ale také se soustředit na zcela nové aspekty dětského čtenářství, které s sebou přinesla pandemie covidu-19 v letech 2020 až 2021. Sběr dat i návazné diskuse s dětmi i mladými lidmi v rámci kvalitativního šetření proběhly v červnu roku 2021, tj. v době, kdy se školy i celá společnost začaly po více než ročním období mimořádných opatření a omezení postupně vracet k normálu. Tím se nabídla jedinečná možnost položit dětem i jejich rodičům řadu otázek směřujících na situaci před pandemií, ale také na aktivity během pandemie, včetně představ a úvah zaměřených na budoucnost. Vedle čtenářství se výzkum nově zaměřil na vztah a hodnocení oblasti digitálního (distančního) vzdělávání, na způsob regulace volného času dětí tráveného na digitálních zařízeních i na využívání různých druhů elektronických informačních zdrojů při přípravě do školy.
Název v anglickém jazyce
Czech children and youth as readers during the 2021 pandemic
Popis výsledku anglicky
The publication presents the results of the research, which was carried out in 2021 as the third nationwide representative survey focused on the relationship of children and youth to reading books and to libraries, as well as on the evaluation of reading as a leisure activity or as an important condition for successfully mastering teaching at primary and secondary school . The survey was a continuation of the previous survey of children's reading from 2013/2014 and 2017. The date of data collection made it possible to monitor not only trends from previous years, but also focus on completely new aspects of children's reading brought about by the covid-19 pandemic in 2020 to 2021. Data collection and follow-up discussions with children and young people by people as part of a qualitative survey took place in June 2021, i.e. at the time when schools and the entire company began after more than a year of extraordinary measures and restrictions gradually return to normal. This offered a unique opportunity to put the children and theirs parents a number of questions aimed at the situation before the pandemic, but also at activities during it pandemic, including future-oriented ideas and reflections. In addition to readership, research has newly focused on the relationship and evaluation of the field of digital (distance) education, on the way of regulating children's free time spent on digital devices and on their use various types of electronic information sources in preparation for school.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
50802 - Media and socio-cultural communication
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů