Rozvíjení textových kompetencí metodami tvůrčího psaní.
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F23%3A00132390" target="_blank" >RIV/00216224:14210/23:00132390 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://wordandsense.ff.cuni.cz/magazin/2023-20-43/" target="_blank" >https://wordandsense.ff.cuni.cz/magazin/2023-20-43/</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/23366680.2023.2.2" target="_blank" >10.14712/23366680.2023.2.2</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Rozvíjení textových kompetencí metodami tvůrčího psaní.
Popis výsledku v původním jazyce
Transdisciplinárně založený obor tvůrčí psaní nabízí didaktické využití v rozmanitých analyticko-interpretačních, imitačních nebo textotvorných operacích s textem na poli literatury, publicistiky, odborného psaní nebo překladatelství. Tvůrčí psaní má vypracované metody použitelné ve všech možných přístupech k textu od recepce a analýzy přes identifikaci významů, stylových, makropoetických a žánrových charakteristik po jejich interpretaci a hodnocení, v oblasti rozvoje textotvorných dovedností od modelace tématu a struktury textu přes rozvoj individuálního stylu po optimalizaci a sebereflexi psaní. Tím pádem jsou techniky tvůrčího psaní použitelné v literární výchově, ve výuce literární teorie, při výuce slohových postupů i při tréninku překladatelských kompetencí, pro práci odborného i popularizačního psaní. Na příkladech práce se studujícími na VŠ představí autor možnosti, jak lze za pomoci cílených cvičení rozvíjet a prohlubovat empatii vůči slovesnému dílu, a možnosti a výhody uplatnění tvůrčích textotvorných strategií při operacích s texty. Tvůrčí psaní se tak jeví jako metodologicky, kvantitativně i kvalitativně vhodná alternativa pro rozvoj komunikačních kompetencí na bázi práce s textem.
Název v anglickém jazyce
Using Creative Writing Methods to Develop Text-Based Competences.
Popis výsledku anglicky
The transdisciplinary field of creative writing offers didactic tools for working with text in various analytical-interpretive, imitative, or text-creating operations in the fields of literature, journalism, professional writing, and translation. Creative writing has elaborated methods for developing the skills necessary for making texts, from the modelling of theme and structure, to the development of individual style, to optimization and self-reflective writing. These methods include: reception and analysis; identification of meaning and other (stylistic, macropoetic, and genre-based) characteristics; interpretation; and assessment. In this way, creative writing techniques are not only relevant to professional and popular writing, but to the teaching of literature, literary theory, stylistic procedures, and translation. In this essay, the author presents examples from his work with university students, to demonstrate the potential, using targeted exercises, for developing and deepening empathy towards text-based works, as well as the possibilities and advantages of applying creative text-making strategies when working with texts. Creative writing thus appears to be a methodologically, quantitatively, and qualitatively suitable choice for the development of communication competences based on working with texts.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
60205 - Literary theory
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Slovo a Smysl
ISSN
1214-7915
e-ISSN
2336-6680
Svazek periodika
20
Číslo periodika v rámci svazku
43
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
49-66
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85181751056