'Feminine horror' or 'eminent Viennese specialty'? : Vienna's Kunstgewerblerin in Paris, 1925
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F23%3A00132797" target="_blank" >RIV/00216224:14210/23:00132797 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://digilib.phil.muni.cz/sites/default/files/pdf/AEC2023-3-02.pdf" target="_blank" >https://digilib.phil.muni.cz/sites/default/files/pdf/AEC2023-3-02.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/AEC2023-3-2" target="_blank" >10.5817/AEC2023-3-2</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
'Feminine horror' or 'eminent Viennese specialty'? : Vienna's Kunstgewerblerin in Paris, 1925
Popis výsledku v původním jazyce
This article focuses on the Austrian contribution to the 1925 Exposition des Arts Décoratifs et Industriels Modernes in Paris and the role of the modern woman designer (Kunstgewerblerin) in light of the exhibition’s focus on the modern female consumer. Tracing how women’s contributions were seen as significant only when emphasising the pavilions shortcomings in offering truly modern (meaning practical and functional) design solutions, the article draws on debates about gender and the purpose of modern design, about the luxurious nature of the decorative arts in Vienna, and about the contested figure of the Kunstgewerblerin as a profession and a type of modern femininity. It argues that the ‘female factor’ in Austria’s participation in Paris epitomised a moment when women’s contributions to interwar Austrian design were being renegotiated in relation to the social, cultural, and economic concerns after the First World War
Název v anglickém jazyce
'Feminine horror' or 'eminent Viennese specialty'? : Vienna's Kunstgewerblerin in Paris, 1925
Popis výsledku anglicky
This article focuses on the Austrian contribution to the 1925 Exposition des Arts Décoratifs et Industriels Modernes in Paris and the role of the modern woman designer (Kunstgewerblerin) in light of the exhibition’s focus on the modern female consumer. Tracing how women’s contributions were seen as significant only when emphasising the pavilions shortcomings in offering truly modern (meaning practical and functional) design solutions, the article draws on debates about gender and the purpose of modern design, about the luxurious nature of the decorative arts in Vienna, and about the contested figure of the Kunstgewerblerin as a profession and a type of modern femininity. It argues that the ‘female factor’ in Austria’s participation in Paris epitomised a moment when women’s contributions to interwar Austrian design were being renegotiated in relation to the social, cultural, and economic concerns after the First World War
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
R - Projekt Ramcoveho programu EK
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Art East Central
ISSN
2695-1428
e-ISSN
—
Svazek periodika
3
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
24
Strana od-do
13-36
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—