Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

'Feminine horror' or 'eminent Viennese specialty'? : Vienna's Kunstgewerblerin in Paris, 1925

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F23%3A00132797" target="_blank" >RIV/00216224:14210/23:00132797 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://digilib.phil.muni.cz/sites/default/files/pdf/AEC2023-3-02.pdf" target="_blank" >https://digilib.phil.muni.cz/sites/default/files/pdf/AEC2023-3-02.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5817/AEC2023-3-2" target="_blank" >10.5817/AEC2023-3-2</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    'Feminine horror' or 'eminent Viennese specialty'? : Vienna's Kunstgewerblerin in Paris, 1925

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This article focuses on the Austrian contribution to the 1925 Exposition des Arts Décoratifs et Industriels Modernes in Paris and the role of the modern woman designer (Kunstgewerblerin) in light of the exhibition’s focus on the modern female consumer. Tracing how women’s contributions were seen as significant only when emphasising the pavilions shortcomings in offering truly modern (meaning practical and functional) design solutions, the article draws on debates about gender and the purpose of modern design, about the luxurious nature of the decorative arts in Vienna, and about the contested figure of the Kunstgewerblerin as a profession and a type of modern femininity. It argues that the ‘female factor’ in Austria’s participation in Paris epitomised a moment when women’s contributions to interwar Austrian design were being renegotiated in relation to the social, cultural, and economic concerns after the First World War

  • Název v anglickém jazyce

    'Feminine horror' or 'eminent Viennese specialty'? : Vienna's Kunstgewerblerin in Paris, 1925

  • Popis výsledku anglicky

    This article focuses on the Austrian contribution to the 1925 Exposition des Arts Décoratifs et Industriels Modernes in Paris and the role of the modern woman designer (Kunstgewerblerin) in light of the exhibition’s focus on the modern female consumer. Tracing how women’s contributions were seen as significant only when emphasising the pavilions shortcomings in offering truly modern (meaning practical and functional) design solutions, the article draws on debates about gender and the purpose of modern design, about the luxurious nature of the decorative arts in Vienna, and about the contested figure of the Kunstgewerblerin as a profession and a type of modern femininity. It argues that the ‘female factor’ in Austria’s participation in Paris epitomised a moment when women’s contributions to interwar Austrian design were being renegotiated in relation to the social, cultural, and economic concerns after the First World War

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    R - Projekt Ramcoveho programu EK

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Art East Central

  • ISSN

    2695-1428

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    3

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    24

  • Strana od-do

    13-36

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus