How to write about images from the medieval world : André Grabar and his Byzantium — the case of L’Empereur dans l’art byzantin (1936)
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F23%3A00134470" target="_blank" >RIV/00216224:14210/23:00134470 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/02666286.2023.2168474?scroll=top&needAccess=true&role=tab&aria-labelledby=full-article" target="_blank" >https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/02666286.2023.2168474?scroll=top&needAccess=true&role=tab&aria-labelledby=full-article</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1080/02666286.2023.2168474" target="_blank" >10.1080/02666286.2023.2168474</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
How to write about images from the medieval world : André Grabar and his Byzantium — the case of L’Empereur dans l’art byzantin (1936)
Popis výsledku v původním jazyce
This article investigates how one of the most eminent Byzantinists of the twentieth century, André Grabar (1896–1990), constructed his own methodology in a balanced dialogue between texts and images. At the very core of this study is his monograph L’empereur dans l’art byzantin (1936), which can be seen as emblematic of Grabar’s approach. However, this article investigates not only Grabar’s methodology but also his personal cultural background. I believe that this approach is necessary in the context of the epistemology of art history, since, as has been proven in other important studies, the interplay between history, social situations, and scholarship is crucial.
Název v anglickém jazyce
How to write about images from the medieval world : André Grabar and his Byzantium — the case of L’Empereur dans l’art byzantin (1936)
Popis výsledku anglicky
This article investigates how one of the most eminent Byzantinists of the twentieth century, André Grabar (1896–1990), constructed his own methodology in a balanced dialogue between texts and images. At the very core of this study is his monograph L’empereur dans l’art byzantin (1936), which can be seen as emblematic of Grabar’s approach. However, this article investigates not only Grabar’s methodology but also his personal cultural background. I believe that this approach is necessary in the context of the epistemology of art history, since, as has been proven in other important studies, the interplay between history, social situations, and scholarship is crucial.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TL02000495" target="_blank" >TL02000495: Potenciál migrace. Přínos (nejen) ruských emigrantů meziválečné Evropě</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
WORD & IMAGE
ISSN
0266-6286
e-ISSN
1943-2178
Svazek periodika
39
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
99-110
Kód UT WoS článku
000983200700010
EID výsledku v databázi Scopus
—