Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Ovid’s Metamorphoses in 17th- and 18th-Century Bohemia and Moravia

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F23%3A00135442" target="_blank" >RIV/00216224:14210/23:00135442 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://riviste.unimc.it/index.php/cap-cult/article/view/3264/2409" target="_blank" >https://riviste.unimc.it/index.php/cap-cult/article/view/3264/2409</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.13138/2039-2362/3264" target="_blank" >10.13138/2039-2362/3264</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Ovid’s Metamorphoses in 17th- and 18th-Century Bohemia and Moravia

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The paper presents results of the first comprehensive analysis of the reception of Ovid’s Metamorphoses in Baroque art in Bohemia and Moravia. First aspects of the reception relate to the referentiality that is one of the essential characteristics of Baroque art in Central Europe, where various influences from both neighbouring and more distant regions intersect. Artists mainly used popular illustrated editions of the Metamorphoses: cycles by V. Solis, H. Goltzius, C. de Passe, A. Tempesta, J. W. Baur, and engravings from the 1676 Paris edition or the 1677 Brussels edition. Nevertheless, the receptive character of these works of art cannot be understood as a result of lack of artistic invention but it is quite often strongly rooted in the patrons’ requirements, as some preserved archive sources confirm. The article also tries to trace the popularity of editions among artists and patrons through the research of inheritance inventories of patrons and painters. The importance of Ovid’s works is also demonstrated on one of the most striking examples, the only existing early modern translation of full text of Metamorphoses to Czech language.

  • Název v anglickém jazyce

    Ovid’s Metamorphoses in 17th- and 18th-Century Bohemia and Moravia

  • Popis výsledku anglicky

    The paper presents results of the first comprehensive analysis of the reception of Ovid’s Metamorphoses in Baroque art in Bohemia and Moravia. First aspects of the reception relate to the referentiality that is one of the essential characteristics of Baroque art in Central Europe, where various influences from both neighbouring and more distant regions intersect. Artists mainly used popular illustrated editions of the Metamorphoses: cycles by V. Solis, H. Goltzius, C. de Passe, A. Tempesta, J. W. Baur, and engravings from the 1676 Paris edition or the 1677 Brussels edition. Nevertheless, the receptive character of these works of art cannot be understood as a result of lack of artistic invention but it is quite often strongly rooted in the patrons’ requirements, as some preserved archive sources confirm. The article also tries to trace the popularity of editions among artists and patrons through the research of inheritance inventories of patrons and painters. The importance of Ovid’s works is also demonstrated on one of the most striking examples, the only existing early modern translation of full text of Metamorphoses to Czech language.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Il capitale culturale. Studies on the Value of Cultural Heritage

  • ISSN

    2039-2362

  • e-ISSN

    2039-2362

  • Svazek periodika

    2023

  • Číslo periodika v rámci svazku

    Supplementi n. 15

  • Stát vydavatele periodika

    IT - Italská republika

  • Počet stran výsledku

    35

  • Strana od-do

    377-411

  • Kód UT WoS článku

    001157541300006

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85185975668