Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Potebnya and his Followers in Roman Jakobson’s Lectures at the Masaryk University in Brno (1935)

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F23%3A00137276" target="_blank" >RIV/00216224:14210/23:00137276 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://periodicals.karazin.ua/philology/article/view/22137" target="_blank" >https://periodicals.karazin.ua/philology/article/view/22137</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.26565/2227-1864-2023-92-02" target="_blank" >10.26565/2227-1864-2023-92-02</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    ukrajinština

  • Název v původním jazyce

    Potebnja ta potebnìancì u lekcìjach R.Jakobsona u Masarykovomu unìversytetì (Brno, 1935)

  • Popis výsledku v původním jazyce

    1935 r. Roman Jakobson pročytav kurs lekcìj čes’koju movoju «Formal’na škola ta sučasne rosìjs’ke lìteraturoznavstvo». Tìl’ky čerez 70 rokìv bulo znajdeno j nadrukovano čes’kyj oryhìnal, a zhodom vyjšov rosìjs’kyj pereklad (ne v us’omu točnyj). Cja pracja vydatnoho predstavnyka formal’noji školy dosì ne bula predmetom analìzu ukrajins’kych fìlolohìv. Aktual’nìst’ jiji poljahaje v tomu, ščo u nìj prosteženo zv’jazok formal’noji školy z charkìvs’koju fìlolohìčnoju školoju. Meta danoji stattì vvesty vkazanu pracju Jakobsona v kolo džerel nynì aktual’noji dyskusìji pro Potebnju ta potebnìancìv.Protystavl jajučy včennja Potebnì osnovnym ìdejam tak zvanoji psycholohìčnoji školy u lìteraturoznavstvì (ìnodì cja nazva spryjmajet’sja jak synonìm charkìvs’koji fìlolohìčnoji školy), Roman Jakobson u svojich lekcìjach podekoly j sam uslìd V. Šklovs’komu polemìzuje ne z samym Potebneju, a z tym ujavlennjam pro joho včennja, jake bulo zručnym dlja toho, aby formalìsty mohly vìdpovìdnym čynom vybuduvaty svoju z nym polemìku (poezìja ne je «myslennjam obrazamy» ì t. p.). Krìm metodu porìvnjal’noho analìzu naukovych tekstìv (lekcìji Jakobsona [1935]; sta ttja Šklovs’koho “Potebnja” [1919]; pìznì pracì Potebnì; pracì potebnìancìv D. Ovsjanìko Kulìkovs’koho, V. Charcyjeva, A. Hornfel’da, T. Rajnova), avtor danoji stattì vykorystovuje bìohrafìčnyj metod a lá T. Raynov. Cej metod vymahaje braty do uvahy ìstoryčnyj kon tekst naukovoji pracì, psycholohìčnyj stan jiji tvorcja ì t. p. Bazovym rezul’tatom takoho kombìnovanoho pìdchodu do polemìky Jakobsona ìz Potebneju ta potebnìancjamy je pevne pereosmyslennja rozvytku teorìji «poetyčnoji movy» až vìd jiji džerel.

  • Název v anglickém jazyce

    Potebnya and his Followers in Roman Jakobson’s Lectures at the Masaryk University in Brno (1935)

  • Popis výsledku anglicky

    In 1935 Roman Jakobson gave a series of lectures in Czech titled “The Formalist School and Contemporary Russian linguistics”. It was only seventy years later that the Czech original was discovered and published, followed by a not always accurate Russian translation. This work by a prominent member of the Formalist School has until now not been analyzed by Ukrainian scholars. Its importance lies in the fact that in it a link is demonstrated between this school and the Kharkov Philological School. The purpose of this article is to place this work by Jakobson among the group of sources of the current discussion about Potebnya and his followers. By contrasting Potebnya’s teachings with the fundamental ideas of the so-called psychological school of literary study (a name sometimes assumed to be a synonym of the Kharkov Philological School), in his lectures Jakobson himself occasionally, following Viktor Shklovsky’s example, polemicizes not with Potebnya himself, but with that view of his teachings that suited the Formalists themselves in order to in turn construct their own polemic (that poetry is not “thinking in images”, etc.). Apart from the method of comparative analysis of scholarly texts (Jakobson’s lectures [1935); Shklovsky’s article “Potebnya” [1919]; Potebnya’s late works; the works of the followers of Potebnya D. Ovsyanniko-Kulikovsky, V. Khartsiev, А. Gornfeld, T. Raynov) the author of this article uses the biographical method a lá T. Raynov. This means taking into account the historical context of the scholarly work, the psychological state of the scholar while creating it etc. The basic result of such a combined approach to Jakobson’s polemic with Potebnya and his followers is a certain reassessment of the development of the doctrine regarding “poetic language” when viewed in its sources.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60205 - Literary theory

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Vìsnyk Charkìvs’koho nacìonal’noho unìversytetu ìmenì V.N. Karazìna

  • ISSN

    2227-1864

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2023

  • Číslo periodika v rámci svazku

    92

  • Stát vydavatele periodika

    UA - Ukrajina

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    15-22

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus