Regulation of gender-correct communication in an academic environment - recommendations and methodological documents and their application
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F24%3A00135713" target="_blank" >RIV/00216224:14210/24:00135713 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.ceeol.com/search/journal-detail?id=1069" target="_blank" >https://www.ceeol.com/search/journal-detail?id=1069</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.37708/bf.swu.v33i1.12" target="_blank" >10.37708/bf.swu.v33i1.12</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
bulharština
Název v původním jazyce
Regulacija na džendăr korektnata komunikacija v akademična sreda – preporăki i metodičeski dokumenti i tjachnoto priloženie
Popis výsledku v původním jazyce
Tekstăt razgležda džendăr-pravilnata komunikacija v konteksta na preporăki na Ministerstvoto na obrazovanieto na Češkata republika i na češkite universiteti otnosno izpolzvaneto na polovo neutralen ezik v akademičnata sreda. Individualni preporăki za izpolzvane na predpočitani dumi i konstrukcii, za da se podčertae roljata na ženata v obštestvenija i akademičnija život, da se izrazi uvaženie kăm licata se sčitat za nedvoičen pol i za namaljavane na maskulinizacijata na ezika. Tekstăt predstavja i kontrasten pogled kăm ezikovata situacija v Čechija i Bălgarija i specifikata na sociolingvističnata situacija v dvete strani. Nabljudava se potencialnata văzmožnost za lingvistična realizacija na principite na rodovija ezik v češkija i bălgarskija i se otkrivat različija, văpreki če i dvata ezika imat edni i săšti slovoobrazuvatelni modeli i sa genetično svărzani slavjanski ezici.
Název v anglickém jazyce
Regulation of gender-correct communication in an academic environment - recommendations and methodological documents and their application
Popis výsledku anglicky
The text examines gender-correct communication in the context of the recommendations of the Ministry of Education of the Czech Republic and of Czech universities on the use of gender-neutral language in academic settings. Individual recommendations for the use of preferred words and constructions in order to emphasize the role of women in public and academic life, to express respect for persons with non-binary gender, and to reduce the masculinization of language are considered. The text also presents a contrasting view of the language situation in the Czech Republic and Bulgaria and the specifics of the sociolinguistic situation in the two countries. The potential possibility of linguistic realization of the principles of gender inclusive language in Czech and Bulgarian is observed, and differences are found, although both languages have the same word-formation patterns and are genetically related Slavic languages.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
60202 - Specific languages
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Balkanistic Forum
ISSN
1310-3970
e-ISSN
—
Svazek periodika
33
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
BG - Bulharská republika
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
157-167
Kód UT WoS článku
001165973000001
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85206631960