Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

‘He ain’t never gonna be shit’ : Cancel Culture and the Functions of Hashtags #NameIsCanceled or #NameIsOverParty

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F24%3A00136619" target="_blank" >RIV/00216224:14210/24:00136619 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://brill.com/display/book/9789004694453/BP000003.xml" target="_blank" >https://brill.com/display/book/9789004694453/BP000003.xml</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1163/9789004694453_004" target="_blank" >10.1163/9789004694453_004</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    ‘He ain’t never gonna be shit’ : Cancel Culture and the Functions of Hashtags #NameIsCanceled or #NameIsOverParty

  • Popis výsledku v původním jazyce

    While previous studies (e.g., Scott 2015) found that hashtags can be employed in social media posts to guide the readers’ inferential processes, their linguistic role in the context of cancel culture has so far remained unexplored. Therefore, this chapter aims to fill in this gap and show that the hashtags #NameIsCanceled and #NameIsOverParty play an important role in signaling the illocutionary force of the post and that the posts containing these hashtags can—under certain conditions—be analyzed as performative speech acts. To these aims, the study focuses on one of the most intense cases of online shaming, namely the cancelation of beauty YouTuber James Charles. By analyzing a dataset of tweets containing the hashtag #JamesCharlesIsCanceled or #JamesCharlesIsOverParty, the study argues that posters employ these hashtags strategically to perform the act of canceling, while increasing the visibility of their post and garnering attention of other users. Tweeters thereby engage in ambient affiliation (Zappavigna 2011) and bond around a shared goal—to ‘cancel’ Charles. This is reflected in the impoliteness of their tweets and the accompanying (audio-)visual material, which typically depicts the posters’ performance of the cancelation (e.g., unsubscribing from the cancelee’s social media accounts).

  • Název v anglickém jazyce

    ‘He ain’t never gonna be shit’ : Cancel Culture and the Functions of Hashtags #NameIsCanceled or #NameIsOverParty

  • Popis výsledku anglicky

    While previous studies (e.g., Scott 2015) found that hashtags can be employed in social media posts to guide the readers’ inferential processes, their linguistic role in the context of cancel culture has so far remained unexplored. Therefore, this chapter aims to fill in this gap and show that the hashtags #NameIsCanceled and #NameIsOverParty play an important role in signaling the illocutionary force of the post and that the posts containing these hashtags can—under certain conditions—be analyzed as performative speech acts. To these aims, the study focuses on one of the most intense cases of online shaming, namely the cancelation of beauty YouTuber James Charles. By analyzing a dataset of tweets containing the hashtag #JamesCharlesIsCanceled or #JamesCharlesIsOverParty, the study argues that posters employ these hashtags strategically to perform the act of canceling, while increasing the visibility of their post and garnering attention of other users. Tweeters thereby engage in ambient affiliation (Zappavigna 2011) and bond around a shared goal—to ‘cancel’ Charles. This is reflected in the impoliteness of their tweets and the accompanying (audio-)visual material, which typically depicts the posters’ performance of the cancelation (e.g., unsubscribing from the cancelee’s social media accounts).

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60203 - Linguistics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Explorations in Internet Pragmatics : Intentionality, Identity, and Interpersonal Interaction

  • ISBN

    9789004694422

  • Počet stran výsledku

    22

  • Strana od-do

    45-66

  • Počet stran knihy

    294

  • Název nakladatele

    Brill

  • Místo vydání

    Leiden

  • Kód UT WoS kapitoly