Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

„Culture of Stamps“ in Chekhov's Early Prose

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F24%3A00137909" target="_blank" >RIV/00216224:14210/24:00137909 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://pushkinskijdom.ru/wp-content/uploads/2024/11/Dognal-i-CHerepanova.pdf" target="_blank" >https://pushkinskijdom.ru/wp-content/uploads/2024/11/Dognal-i-CHerepanova.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.31860/0131-6095-2024-3-224-232" target="_blank" >10.31860/0131-6095-2024-3-224-232</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    ruština

  • Název v původním jazyce

    „Kul’tura štampov“ v rannej proze Čechova

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V stat’je rassmatrivajetsja pereocenka nekotorych ustojavšichsja literaturnych štampov v tvorčestve Čechova na primere rannich rasskazov pisatelja. Čechov, ispol’zuja povtorjajuščijesja k jego vremeni literaturnyje obrazy, prijemy, sjužetnyje chody, slovosočetanija i frazy, predajet ich parodijnomu pereosmysleniju. Na osnove analiza rasskaza „Slova, slova, slova“, avtory prichodjat k vyvodu, čto položennaja v osnovu proizvedenija situacija prevraščajetsja v nekij spektakl’, igru, poskol’ku geroi vosprinimajut drug druga skvoz’ prizmu romannogo kanona. Šablonnoje povedenije gerojev izobličajet ich istinnyje namerenija. „Literaturnost’“ načitajet vchodit’ v real’nuju žizn’ ljudej. Igra, sozdannaja slovami, v suti ničego ne menjajet, slova načinajut vosprinimat’sja kak maska, kak povod poigrat’ v „padšeje sozdanije“ i „spasitelja“. Takže avtorami rassmatrivajetsja parodija na romantičeskij stil’ na primere proizvedenija „Tysjača odna strast’, ili Strašnaja noč’“. Čechov obygryvajet romantičeskije chody, stavšije štampami ko vremeni pisatelja: izlišnjaja skrupuleznost’ povestvovanija, perepletenije sjužetnych linij, vzaimosvjaz’ prirody i vnutrennego sostojanija geroja. Ispol’zovanije detali pomogajet Čechovu ne tol’ko sozdat’ uže znakomyj po predyduščej literature obraz, no i razrušit’ jego. Čechov neizmenno snižajet, obytovljajet to, čto prizvano vyrazit’ sferu vysokogo duševnogo sostojanija, bud’ èto portretnaja charakteristika ili chudožestvennaja detal’. Avtory prichodjat k vyvodu, čto Čechov parodijno pereosmysljajet literaturnyje štampy (sjužet, obraz, detal’, portret, tema i t.d.), kotoryje stali odnoobrazno povtorjat’sja v literature vremeni Čechova. Takim obrazom, Čechov ne otkazyvajetsja ot ispol’zovanija štampov predšestvujuščej literatury, no kreativno preodolevajet ich pri pomošči detali, igry, ispol’zovanija dissonansa, čto pozvoljajet jemu vyrazit’ svoju ocenku na sostojanije sovremennoj jemu literaturnoj situacii.

  • Název v anglickém jazyce

    „Culture of Stamps“ in Chekhov's Early Prose

  • Popis výsledku anglicky

    The article deals with the re-evaluation of some established literary stamps in Chekhov's work on the example of the writer's early stories. Chekhov, using the literary images, techniques, plot moves, word combinations and phrases that were repeated in his time, gives them a parodic reinterpretation. Based on the analysis of the story ‘Words, Words, Words’, the authors come to the conclusion that the situation underlying the work turns into a kind of performance, a game, as the characters perceive each other through the prism of the novel canon. The template behaviour of the characters exposes their true intentions. ‘Literary’ begins to enter the real life of people. The game created by words does not change anything in essence, words begin to be perceived as a mask, as an excuse to play ‘fallen creature’ and ‘saviour’. The authors also consider the parody of the romantic style on the example of the work ‘One Thousand One Passion, or Terrible Night’. Chekhov plays with romantic moves that had become stamps by the time of the writer: excessive scrupulousness of narration, interweaving of plot lines, interconnection of nature and the hero's inner state. The use of detail helps Chekhov not only to create an image already familiar from previous literature, but also to destroy it. Chekhov invariably diminishes and reduces what is meant to express the sphere of a high state of mind, be it a portrait characteristic or an artistic detail. The authors conclude that Chekhov parodically reinterprets the literary stamps (plot, image, detail, portrait, theme, etc.) that had become monotonously repeated in the literature of Chekhov's time. Thus, Chekhov does not refuse to use the stamps of previous literature, but creatively overcomes them with the help of detail, play, use of dissonance, which allows him to express his assessment of the state of the literary situation contemporary to him.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60206 - Specific literatures

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    RUSSKAIA LITERATURA

  • ISSN

    0131-6095

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2024

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    RU - Ruská federace

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

    224-232

  • Kód UT WoS článku

    001369258300001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-105000670421