Technika nástěnných maleb Jana Jiřího Etgense v Rajhradu u Brna
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F24%3A00139451" target="_blank" >RIV/00216224:14210/24:00139451 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://kramerius.lib.cas.cz/uuid/uuid:9234035e-37a7-434c-aed7-4924bab13652" target="_blank" >https://kramerius.lib.cas.cz/uuid/uuid:9234035e-37a7-434c-aed7-4924bab13652</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.54759/art-2024-0103" target="_blank" >10.54759/art-2024-0103</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Technika nástěnných maleb Jana Jiřího Etgense v Rajhradu u Brna
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek představuje výsledky restaurátorského, materiálového a uměleckohistorického průzkumu nástěnných maleb nad hudebním kůrem v západní části chrámu sv. Petra a Pavla v Rajhradu u Brna (Andělský koncert, Oslava sv. Agáty a Oslava sv. Floriána), jež vytvořil roku 1726 malíř a freskař Jan Jiří Etgens (1691–1757). Průzkum byl zaměřen zejména na zjištění původní techniky díla a technologických postupů, které zde byly použity. Jednotlivé elementy díla (omítkové vrstvy, rytá podkresba, pigmenty, způsob malířského podání) korespondují s tiskem vydanými instrukcemi pro malíře nástěnných maleb v traktátu Andrey Pozza (1642–1709) Perspectiva pictorum atque architectorum (1693–1700), jenž je v tomto případě doložen přímo v Etgensově vlastnictví. Za ojedinělé lze označit odhalení vzácné sinopie, u níž je téměř s jistotou možné konstatovat, že pochází přímo z Etgensovy ruky.
Název v anglickém jazyce
Technique of wall paintings by Jan Jiří Etgens in Rajhrad near Brno
Popis výsledku anglicky
The text presents the results of restoration, material and art-historical research of the wall paintings above the choir loft in the western part of the Church of SS. Peter and Paul in Rajhrad near Brno (The Concert of Angels, The Apotheose of St. Agatha and The Apotheose of St. Florian), created in 1726 by the painter and fresco artist Johann Georg Etgens (1691-1757). The research was mainly aimed at identifying the original technique of the work and the technological processes used. The elements of the work (plaster layers, engraved underpainting, pigments, the manner of painting) correspond to the printed instructions for mural painters in Andrea Pozzo's (1642-1709) treatise Perspectiva pictorum atque architectorum (1693-1700), which in this case is documented directly in Etgens' possession. The discovery of a rare sinopia which can almost certainly be attributed to Etgens, is unique.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA21-13208S" target="_blank" >GA21-13208S: Barokní nástěnná malba mezi teorií a praxí</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
UMENI-ART
ISSN
0049-5123
e-ISSN
—
Svazek periodika
72
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
19
Strana od-do
34-52
Kód UT WoS článku
999
EID výsledku v databázi Scopus
999