„Ich mit der reparation des figural chori schon verfertiget“. Nástěnné malby Jana Jiřího Etgense v Rajhradu u Brna
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25110%2F24%3A39922574" target="_blank" >RIV/00216275:25110/24:39922574 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.umeni-art.cz/cz/issue-detail/1-3tLsbK" target="_blank" >https://www.umeni-art.cz/cz/issue-detail/1-3tLsbK</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.54759/ART-2024-0103" target="_blank" >10.54759/ART-2024-0103</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
„Ich mit der reparation des figural chori schon verfertiget“. Nástěnné malby Jana Jiřího Etgense v Rajhradu u Brna
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek představuje výsledky restaurátorského, materiálového a uměleckohistorického průzkumu nástěnných maleb nad hudebním kůrem v západní části chrámu sv. Petra a Pavla v Rajhradu u Brna (Andělský koncert, Oslava sv. Agáty a Oslava sv. Floriána), jež vytvořil roku 1726 malíř a freskař Jan Jiří Etgens (1691–1757). Průzkum byl zaměřen zejména na zjištění původní techniky díla a technologických postupů, které zde byly použity. Výsledky průzkumu prokázaly, že originální malba byla vytvořena technikou fresco-secco, a odpovídá dobové praxi známé ze zachovaných raně novověkých návodů i ze současných průzkumů nástěnných maleb středoevropského okruhu v době 18. století. Jednotlivé elementy díla (omítkové vrstvy, rytá podkresba, pigmenty, způsob malířského podání) korespondují s tiskem vydanými instrukcemi pro malíře nástěnných maleb v traktátu Andrey Pozza (1642–1709) Perspectiva pictorum atque architectorum (1693–1700), jenž je v tomto případě doložen přímo v Etgensově vlastnictví. Při mikroskopické analýze byly nalezeny jak doklady práce do čerstvé omítky (prolnutí barevné vrstvy a omítky), [10] tak i přítomnost vyloučeného uhličitanu vápenatého pod barevnou vrstvou (tzv. vápenná kůže), která potvrzuje, že ve freskové technice byla malba nanášena nejen na zcela čerstvě nanesené intonaco, ale i poté, kdy omítka vysychala, nebo již zcela vyschla. [11] Za ojedinělé lze označit odhalení vzácné sinopie, u níž je téměř s jistotou možné konstatovat, že pochází přímo z Etgensovy ruky. Zároveň bylo provedeno studium druhotných zásahů do původní malby, která byla převrstvena nebývale vysokým počtem pozdějších přemaleb. Ty zahrnovaly, jak ukázala nová interpretace dochovaného malířova dopisu objednavateli [Příloha], i Etgensovy autorské opravy provedené krátce po dokončení maleb. Podstatnou součástí průzkumu se tak stalo rozlišení druhotných zásahů, přičemž byla využita mimo jiné tzv. technická fotografie. Široká škála postupů této neinvazivní zobrazovací metody, užívané typicky při zkoumání závěsných či deskových obrazů nebo polychromií, byla v tomto případě aplikována při průzkumu díla z oblasti barokní nástěnné malby.
Název v anglickém jazyce
‘Ich mit der reparation des figural chori schon verfertiget‘: Wall Paintings by Jan Jiří Etgens in Rajhrad near Brno
Popis výsledku anglicky
The text presents the results of restoration, material and art-historical research of the wall paintings above the choir loft in the western part of the Church of SS. Peter and Paul in Rajhrad near Brno (The Concert of Angels, The Apotheose of St. Agatha and The Apotheose of St. Florian), created in 1726 by the painter and fresco artist Johann Georg Etgens (1691–1757). The research was mainly aimed at identifying the original technique of the work and the technological processes used. The results of the research showed that the original painting was created using the fresco-secco technique, and corresponds to contemporary practice known from surviving early modern instructions and from recent surveys of wall paintings of the Central European region from the eighteenth century. The elements of the work, including plaster layers, engraved underdrawings, pigments, and the manner of painting, correspond to the printed instructions for mural painters in Andrea Pozzo’s (1642–1709) treatise Perspectiva pictorum atque architectorum (1693–1700), a copy of which Etgens provably had in his possession. Microscopic analysis revealed evidence of the paint layer blending with the fresh plaster and the presence of calcium carbonate deposit under the paint layer, known as lime-skin. This confirms that the fresco technique was used not only on freshly applied intonaco but also on drying or completely dried plaster. The discovery of a rare sinopia, which can almost certainly be attributed to Etgens, is unique. Simultaneously, a study was conducted on secondary interventions in the original painting, which had an unusually high number of later overpaintings. These included Etgens’s original corrections made shortly after the paintings were completed, as a new interpretation of the surviving letter from the painter to his commissioner has shown. Therefore, an important aspect of the research was to distinguish secondary interventions, using technical photography among other methods. This non-invasive imaging technique, commonly used to examine hanging or panel paintings or polychromies, was used in this case to survey a Baroque wall painting.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
60400 - Arts (arts, history of arts, performing arts, music)
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA21-13208S" target="_blank" >GA21-13208S: Barokní nástěnná malba mezi teorií a praxí</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Umeni-Art
ISSN
0049-5123
e-ISSN
1804-6509
Svazek periodika
72
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
19
Strana od-do
34-52
Kód UT WoS článku
001252794400003
EID výsledku v databázi Scopus
—