Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

„Ich mit der reparation des figural chori schon verfertiget“. Nástěnné malby Jana Jiřího Etgense v Rajhradu u Brna

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25110%2F24%3A39922574" target="_blank" >RIV/00216275:25110/24:39922574 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.umeni-art.cz/cz/issue-detail/1-3tLsbK" target="_blank" >https://www.umeni-art.cz/cz/issue-detail/1-3tLsbK</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.54759/ART-2024-0103" target="_blank" >10.54759/ART-2024-0103</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    „Ich mit der reparation des figural chori schon verfertiget“. Nástěnné malby Jana Jiřího Etgense v Rajhradu u Brna

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Příspěvek představuje výsledky restaurátorského, materiálového a uměleckohistorického průzkumu nástěnných maleb nad hudebním kůrem v západní části chrámu sv. Petra a Pavla v Rajhradu u Brna (Andělský koncert, Oslava sv. Agáty a Oslava sv. Floriána), jež vytvořil roku 1726 malíř a freskař Jan Jiří Etgens (1691–1757). Průzkum byl zaměřen zejména na zjištění původní techniky díla a technologických postupů, které zde byly použity. Výsledky průzkumu prokázaly, že originální malba byla vytvořena technikou fresco-secco, a odpovídá dobové praxi známé ze zachovaných raně novověkých návodů i ze současných průzkumů nástěnných maleb středoevropského okruhu v době 18. století. Jednotlivé elementy díla (omítkové vrstvy, rytá podkresba, pigmenty, způsob malířského podání) korespondují s tiskem vydanými instrukcemi pro malíře nástěnných maleb v traktátu Andrey Pozza (1642–1709) Perspectiva pictorum atque architectorum (1693–1700), jenž je v tomto případě doložen přímo v Etgensově vlastnictví. Při mikroskopické analýze byly nalezeny jak doklady práce do čerstvé omítky (prolnutí barevné vrstvy a omítky), [10] tak i přítomnost vyloučeného uhličitanu vápenatého pod barevnou vrstvou (tzv. vápenná kůže), která potvrzuje, že ve freskové technice byla malba nanášena nejen na zcela čerstvě nanesené intonaco, ale i poté, kdy omítka vysychala, nebo již zcela vyschla. [11] Za ojedinělé lze označit odhalení vzácné sinopie, u níž je téměř s jistotou možné konstatovat, že pochází přímo z Etgensovy ruky. Zároveň bylo provedeno studium druhotných zásahů do původní malby, která byla převrstvena nebývale vysokým počtem pozdějších přemaleb. Ty zahrnovaly, jak ukázala nová interpretace dochovaného malířova dopisu objednavateli [Příloha], i Etgensovy autorské opravy provedené krátce po dokončení maleb. Podstatnou součástí průzkumu se tak stalo rozlišení druhotných zásahů, přičemž byla využita mimo jiné tzv. technická fotografie. Široká škála postupů této neinvazivní zobrazovací metody, užívané typicky při zkoumání závěsných či deskových obrazů nebo polychromií, byla v tomto případě aplikována při průzkumu díla z oblasti barokní nástěnné malby.

  • Název v anglickém jazyce

    ‘Ich mit der reparation des figural chori schon verfertiget‘: Wall Paintings by Jan Jiří Etgens in Rajhrad near Brno

  • Popis výsledku anglicky

    The text presents the results of restoration, material and art-historical research of the wall paintings above the choir loft in the western part of the Church of SS. Peter and Paul in Rajhrad near Brno (The Concert of Angels, The Apotheose of St. Agatha and The Apotheose of St. Florian), created in 1726 by the painter and fresco artist Johann Georg Etgens (1691–1757). The research was mainly aimed at identifying the original technique of the work and the technological processes used. The results of the research showed that the original painting was created using the fresco-secco technique, and corresponds to contemporary practice known from surviving early modern instructions and from recent surveys of wall paintings of the Central European region from the eighteenth century. The elements of the work, including plaster layers, engraved underdrawings, pigments, and the manner of painting, correspond to the printed instructions for mural painters in Andrea Pozzo’s (1642–1709) treatise Perspectiva pictorum atque architectorum (1693–1700), a copy of which Etgens provably had in his possession. Microscopic analysis revealed evidence of the paint layer blending with the fresh plaster and the presence of calcium carbonate deposit under the paint layer, known as lime-skin. This confirms that the fresco technique was used not only on freshly applied intonaco but also on drying or completely dried plaster. The discovery of a rare sinopia, which can almost certainly be attributed to Etgens, is unique. Simultaneously, a study was conducted on secondary interventions in the original painting, which had an unusually high number of later overpaintings. These included Etgens’s original corrections made shortly after the paintings were completed, as a new interpretation of the surviving letter from the painter to his commissioner has shown. Therefore, an important aspect of the research was to distinguish secondary interventions, using technical photography among other methods. This non-invasive imaging technique, commonly used to examine hanging or panel paintings or polychromies, was used in this case to survey a Baroque wall painting.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60400 - Arts (arts, history of arts, performing arts, music)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA21-13208S" target="_blank" >GA21-13208S: Barokní nástěnná malba mezi teorií a praxí</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Umeni-Art

  • ISSN

    0049-5123

  • e-ISSN

    1804-6509

  • Svazek periodika

    72

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    19

  • Strana od-do

    34-52

  • Kód UT WoS článku

    001252794400003

  • EID výsledku v databázi Scopus