Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

“The Good, the Bad, and the Ugly” : The Impossible Term “Propaganda” and Its Popular and Anti-royal Uses in Luxembourg Bohemia (ca. 1390–1421)

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F24%3A00139688" target="_blank" >RIV/00216224:14210/24:00139688 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/00216208:11320/25:5NTM9RFR

  • Výsledek na webu

    <a href="https://hunghist.org/83-articles/919-2024-2-hubner" target="_blank" >https://hunghist.org/83-articles/919-2024-2-hubner</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.38145/2024.2.235" target="_blank" >10.38145/2024.2.235</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    “The Good, the Bad, and the Ugly” : The Impossible Term “Propaganda” and Its Popular and Anti-royal Uses in Luxembourg Bohemia (ca. 1390–1421)

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The article follows two paths: First, it deals with the genealogy of the concept of propaganda and its difficult terminology. On the one hand it is closely determined by modern prerequisites, on the other hand it has characteristics that make it a timeless phenomenon of political communication. Because of this strong determination by modernity its application to pre-modern examples works only, if the communicative process is emphasised: its historical and social background, the strategies of the propagandist, his sense for the best persuasive contents of a certain target public etc. Secondly, the focus is on the parallel manifestations of propaganda on Bohemian society in the decades before the Hussite Wars (1390-1420). Two of its functions can be identified here: the use of propaganda to deepen and spread the Hussite reformist thinking among the general population and to subject the respective Luxembourg kings – Wenceslas IV and Sigismund of Luxemburg – to harsh criticism. Even though, there were few points of contact between the two forms, since they addressed other sociotopes, they demonstrate how far-reaching the impact of political propaganda could be in the 15th century.

  • Název v anglickém jazyce

    “The Good, the Bad, and the Ugly” : The Impossible Term “Propaganda” and Its Popular and Anti-royal Uses in Luxembourg Bohemia (ca. 1390–1421)

  • Popis výsledku anglicky

    The article follows two paths: First, it deals with the genealogy of the concept of propaganda and its difficult terminology. On the one hand it is closely determined by modern prerequisites, on the other hand it has characteristics that make it a timeless phenomenon of political communication. Because of this strong determination by modernity its application to pre-modern examples works only, if the communicative process is emphasised: its historical and social background, the strategies of the propagandist, his sense for the best persuasive contents of a certain target public etc. Secondly, the focus is on the parallel manifestations of propaganda on Bohemian society in the decades before the Hussite Wars (1390-1420). Two of its functions can be identified here: the use of propaganda to deepen and spread the Hussite reformist thinking among the general population and to subject the respective Luxembourg kings – Wenceslas IV and Sigismund of Luxemburg – to harsh criticism. Even though, there were few points of contact between the two forms, since they addressed other sociotopes, they demonstrate how far-reaching the impact of political propaganda could be in the 15th century.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GX19-28415X" target="_blank" >GX19-28415X: Od performativity k institucionalizaci. Řešení konfliktů v pozdním středověku (strategie, aktéři, komunikace)</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Hungarian Historical Review

  • ISSN

    2063-8647

  • e-ISSN

    2063-9961

  • Svazek periodika

    13

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    HU - Maďarsko

  • Počet stran výsledku

    26

  • Strana od-do

    235-260

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus