Zásada zákonnosti jako limit pro stanovení povinností (nejen) k ochraně veřejného pořádku obecně závaznou vyhláškou obce
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14220%2F19%3A00110441" target="_blank" >RIV/00216224:14220/19:00110441 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://is.muni.cz/publication/1549670/cs/Zasada-zakonnosti-jako-limit-pro-stanoveni-povinnosti-nejen-k-ochrane-verejneho-poradku-obecne-zavaznou-vyhlaskou-obce/Hejc/cs" target="_blank" >https://is.muni.cz/publication/1549670/cs/Zasada-zakonnosti-jako-limit-pro-stanoveni-povinnosti-nejen-k-ochrane-verejneho-poradku-obecne-zavaznou-vyhlaskou-obce/Hejc/cs</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Zásada zákonnosti jako limit pro stanovení povinností (nejen) k ochraně veřejného pořádku obecně závaznou vyhláškou obce
Popis výsledku v původním jazyce
Článek se věnuje výhradě zákona jako limitu pro stanovení povinností obecně závaznými vyhláškami obcí, a to zejména těmi, které sledují zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku. Pozornost je věnována jednak tomu, v jakých případech a jakým způsobem je, při uplatňování pravomoci obcí stanovit povinnosti obecně závaznou vyhláškou, naplňována výhrada zákona z hlediska ústavního zmocnění podle čl. 104 odst. 3 Ústavy ČR. A dále tomu, zda je výhrada zákona v těchto případech splněna současně i ve vztahu k principu nullum crimen sine lege s ohledem na to, že porušení povinnosti stanovené obecně závaznou vyhláškou je přestupkem. Závěry článku se soustředí na střet mezi právem obcí na samosprávu projevovanou vydáváním obecně závazných vyhlášek na straně jedné a právy adresátů povinností těmito obecně závaznými vyhláškami stanovenými na straně druhé.
Název v anglickém jazyce
Principle of legality as a limit for establishing obligations (not only) to protect public order by a generally binding ordinance of the municipality
Popis výsledku anglicky
The article deals with the reservation of statutory regulation as a limit for establishing obligations by generally binding ordinances of the municipalities, especially those, which supposed to protect public order. Attention is paid to the question, how the reservation of statutory regulation is fulfilled within exercising the power of municipalities to establish obligations by generally binding ordinance n terms of constitutional authorization under Article 104 (3) of the Constitution of the Czech Republic. And whether the reservation of statutory regulation is fulfilled also in relation to the nullum crimen sine lege principle, having regard to the fact that a breach of the obligation established by a generally binding ordinance is an offense. The conclusions of the article concentrate on the conflict between the right of municipalities to self-government manifested by generally binding ordinances on the one side and the rights of the addressees of these generally binding ordinances on the other side.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50501 - Law
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Právník
ISSN
0231-6625
e-ISSN
—
Svazek periodika
158
Číslo periodika v rámci svazku
8
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
15
Strana od-do
738-752
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—