Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Prokazování příčinné souvislosti v kooperativních systémech

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14220%2F19%3A00111835" target="_blank" >RIV/00216224:14220/19:00111835 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://cofola.law.muni.cz/content/cs/" target="_blank" >http://cofola.law.muni.cz/content/cs/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Prokazování příčinné souvislosti v kooperativních systémech

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Dnešní silniční doprava funguje díky komplexní sadě pravidel. Klíčovým prvkem je fyzická osoba za volantem, kontrolující vozidlo. Pokud místo fyzické osoby vozidlo ovládá autonomní systém, může se rozhodovat podobně jako člověk. Zároveň ale komunikuje s dalšími vozidly a okolní infrastrukturou. Představený technologický posun ve schopnostech vozidel je natolik zásadní, že bychom se neměli ptát, jak donutit autonomní vozidla se přizpůsobit pravidlům, ale jak nastavit pravidla, tak, aby mohla být provozována autonomní vozidla. Jedním z problémů je, že civilněprávní odpovědnost za škodu způsobenou provozem dopravního prostředku předpokládá prokázání příčinné souvislosti mezi jednáním určité osoby (řidiče) a škodlivým následkem. I v případě, že bude legislativa upravena tak, aby bylo jednání přičitatelné jiné osobě, než je řidič (výrobci, provozovateli, programátorovi), pořád přetrvává ta obtíž, že škoda nikdy nebude způsobena jedním jediným vozidlem. Podíl budou do určité míry nést i další vozidla či infrastruktura v kooperativním systému. Článek se zabývá málo prozkoumanou oblastí, a to, jakým způsobem prokazovat příčinnou souvislost u multikauzálních škod v kooperativním silničním systému. Článek analyzuje s přihlédnutím k relevantní judikatuře dosavadní přístup k prokazování příčinné souvislosti v českém právu. Následně se zabývá otázkou, zdali by vůbec bylo možné za stávající právní úpravy dosáhnout prokázání příčinné souvislosti v kooperativním systému.

  • Název v anglickém jazyce

    The Proof of Causal Nexus in Cooperative Systems

  • Popis výsledku anglicky

    Today’s road traffic system is functional due to a complex set of rules. The key element of the system is a natural person in the driver’s seat that makes decisions. If an autonomous system is present instead of the natural person, it can make the same variety of decisions as a human can. But on top of that, it can communicate with other vehicles and surrounding infrastructure. Such shift in the capabilities of vehicles is so significant that we should not be asking how to make autonomous vehicles conform to the rules, but instead how to structure the rules so that they can conform with autonomous vehicles. One of the legal issues is that the civil liability for damages caused by a motor vehicle depends on the proof of causal nexus between the action of a certain person (the driver) and the damage occurred. Even if the legislation is amended, so that the action is allocated to another person (manufacturer, operator, programmer) instead of the driver, the issue prevails. The damage occurred will never be the sole fault of only one vehicle. The fault will be distributed among other vehicles and the infrastructure in the cooperative system. The article tackles a barely explored area of the proof of causality in multicausal damages caused by a cooperative road traffic system. The article analyses current case law dealing with proof of causality and subsequently it analyses the overall Czech approach towards the issue. The main question of the article is, if it would be possible to prove causal nexus in cooperative system under current legislation.

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50500 - Law

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů