Prokazování příčinné souvislosti u škod způsobených propojenými autonomními vozidly
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14220%2F20%3A00116574" target="_blank" >RIV/00216224:14220/20:00116574 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://journals.muni.cz/revue/article/view/13048" target="_blank" >https://journals.muni.cz/revue/article/view/13048</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Prokazování příčinné souvislosti u škod způsobených propojenými autonomními vozidly
Popis výsledku v původním jazyce
Dnešní silniční doprava funguje díky komplexní sadě pravidel. Klíčovým prvkem je fyzická osoba za volantem, která ovládá vozidlo. Pokud místo fyzické osoby vozidlo kontroluje autonomní systém, může se rozhodovat podobně jako člověk. Zároveň ale komunikuje s dalšími vozidly a okolní infrastrukturou. Představený technologický posun je natolik zásadní, že je potřeba revidovat některé základní právní principy a ujistit se, že budou použitelné i pro autonomní technologie. Takovou revizi vyžaduje například princip prokazování příčinné souvislosti. Stanovení civilněprávní odpovědnosti za škodu způsobenou provozem dopravního prostředku předpokládá prokázání příčinné souvislosti mezi jednáním určité osoby (řidiče) a škodným následkem. U autonomních vozidel by logicky neměla být příčinná souvislosti prokazována ve vztahu k řidiči, ale k jiné osobě (výrobci, provozovateli, programátorovi). Nicméně i tak přetrvává obtíž, že škoda nikdy nebude způsobena jedním jediným vozidlem. Podíl budou do určité míry nést i další vozidla či infrastruktura v kooperativním systému. Článek se zabývá právě touto málo prozkoumanou oblastí a klade si za otázku jakým způsobem prokazovat příčinnou souvislost u multikauzálních škod v kooperativním silničním systému. Článek analyzuje s přihlédnutím k relevantní judikatuře dosavadní přístup k prokazování příčinné souvislosti v českém právu. Následně se zabývá otázkou, zdali by vůbec bylo možné za stávající právní úpravy dosáhnout prokázání příčinné souvislosti v kooperativním systému.
Název v anglickém jazyce
Proving Causal Nexus for Damage Caused by Connected Autonomous Vehicles
Popis výsledku anglicky
Proving Causal Nexus for Damage Caused by Connected Autonomous Vehicles Today’s road traffic system functions because of a complex set of rules. The key factor is a physical person sitting in the driver’s seat and controlling the vehicle. If instead of a physical person there is an autonomous system in charge of the vehicle, it is capable of a human-like decision making. Furthermore, it is communicating with other vehicles and with the surrounding infrastructure. This technological shift is so significant that it is necessary to revise fundamental legal principles and make sure that they will be applicable for autonomous technologies as well. One of the principles requiring revision is the proof of causal nexus. For establishing legal liability for damage caused in a road traffic accident, it is first needed to prove the causal nexus between the conduct of a specific person (the driver) and the damage caused. When talking about autonomous vehicles, causality should not be proven between the conduct of the driver and the damage, but between conduct of another person (manufacturer, operator, programmer) and the damage. Nevertheless, there is still the problem that the damage will never be caused by one single vehicle. Other vehicles and infrastructure connected in the cooperative system will all held their part of responsibility. This article focuses precisely on this road less travelled in AI legal research. The question is how to prove causality for multicausal damage in cooperative road-traffic systems. The article contains an analysis of current approach towards proving causal nexus in Czech law within relevant case law. Furthermore, it answers the question, whether it would be possible to prove causal nexus in cooperative systems while using the current legislation.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50501 - Law
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Revue pro právo a technologie
ISSN
1804-5383
e-ISSN
—
Svazek periodika
21
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
24
Strana od-do
129-152
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—