Posuzování střetů cyklistů s řidiči motorových vozidel
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14220%2F22%3A00125473" target="_blank" >RIV/00216224:14220/22:00125473 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://is.muni.cz/publication/1839278/cs" target="_blank" >https://is.muni.cz/publication/1839278/cs</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Posuzování střetů cyklistů s řidiči motorových vozidel
Popis výsledku v původním jazyce
Tento článek shrnuje základní východiska posuzování odpovědnosti při střetu řidiče motorového vozidla s řidičem nemotorového vozidla – jízdního kola. Vychází především z judikatury českého Nejvyššího soudu a Nejvyššího správního soudu. Autoři dospívají k závěru, že judikatura nejvyšších soudů, jakkoliv relativně obsáhlá, poskytuje jen omezený obraz o stavu provozu na českých silnicích a nehodách, ke kterým při střetu řidičů a cyklistů dochází. Je z ní ovšem patrné, jak závažné, často tragické důsledky vznikají zcela zbytečně, zejména z důvodu přecenění vlastních schopností a přehlížení ostatních účastníků silničního provozu. Střety mezi řidiči a cyklisty jsou z právního pohledu specifické tím, že se jedná o účastníky silničního provozu se stejnými obecnými povinnostmi, ovšem s odlišnými možnostmi reagovat na různé dopravní situace a zejména s rozdílnou mírou zranitelnosti. Soudy akcentují nutnost dodržování přiměřené opatrnosti, jejíž požadovaná úroveň se odvíjí od toho, co je možné od ostatních účastníků silničního provozu v konkrétním případě očekávat a do jaké míry je možné jejich pohyb a reakce sledovat, a to i s přihlédnutím k náročnosti dopravní situace. Stejně jako řidič se musí cyklista chovat obezřetně a předvídatelně, čemuž přispívá využití prvků aktivní i pasivní bezpečnosti pro zvýšení viditelnosti a ochrany vlastního zdraví, včetně těch nepovinných. Možnosti cyklisty předcházet vzniku nehody i případnému zranění jsou ovšem značně omezené.
Název v anglickém jazyce
Legal Assessment of Collisions Between Cyclists and Motor Vehicle Drivers
Popis výsledku anglicky
This article focuses on the basic rules on assessment of a collision between the driver of a motor vehicle and the driver of a non-motor vehicle - a bicycle. It is based mainly on the case law of the Czech Supreme Court and the Supreme Administrative Court. The authors conclude that the case law of the Supreme Courts, however relatively extensive, provides only a limited picture of the state of traffic on Czech roads and the accidents that occur when drivers and cyclists collide. It shows, however, how serious, often tragic, consequences are caused quite unnecessarily, especially due to overestimating one's own abilities and overlooking other road users. Collisions between drivers and cyclists are specific from a legal point of view in that they are road users with the same general obligations, but with different capacities to react to different traffic situations and, in particular, with different levels of vulnerability. The courts have emphasised the need to exercise reasonable care, the level of which depends on what can be expected from other road users in a particular case and the extent to which their movements and reactions can be monitored, also taking into account the severity of the traffic situation. Like the driver, the cyclist needs to behave in a prudent and predictable manner, which is helped by the use of active and passive safety features to increase visibility and protect their own health, including optional ones. However, the cyclist's ability to prevent an accident and possible injury is very limited.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50501 - Law
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Právní rozhledy
ISSN
1210-6410
e-ISSN
—
Svazek periodika
30
Číslo periodika v rámci svazku
6
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
206-212
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—