Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Posuzování střetů cyklistů s řidiči motorových vozidel

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14220%2F22%3A00125473" target="_blank" >RIV/00216224:14220/22:00125473 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://is.muni.cz/publication/1839278/cs" target="_blank" >https://is.muni.cz/publication/1839278/cs</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Posuzování střetů cyklistů s řidiči motorových vozidel

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Tento článek shrnuje základní východiska posuzování odpovědnosti při střetu řidiče motorového vozidla s řidičem nemotorového vozidla – jízdního kola. Vychází především z judikatury českého Nejvyššího soudu a Nejvyššího správního soudu. Autoři dospívají k závěru, že judikatura nejvyšších soudů, jakkoliv relativně obsáhlá, poskytuje jen omezený obraz o stavu provozu na českých silnicích a nehodách, ke kterým při střetu řidičů a cyklistů dochází. Je z ní ovšem patrné, jak závažné, často tragické důsledky vznikají zcela zbytečně, zejména z důvodu přecenění vlastních schopností a přehlížení ostatních účastníků silničního provozu. Střety mezi řidiči a cyklisty jsou z právního pohledu specifické tím, že se jedná o účastníky silničního provozu se stejnými obecnými povinnostmi, ovšem s odlišnými možnostmi reagovat na různé dopravní situace a zejména s rozdílnou mírou zranitelnosti. Soudy akcentují nutnost dodržování přiměřené opatrnosti, jejíž požadovaná úroveň se odvíjí od toho, co je možné od ostatních účastníků silničního provozu v konkrétním případě očekávat a do jaké míry je možné jejich pohyb a reakce sledovat, a to i s přihlédnutím k náročnosti dopravní situace. Stejně jako řidič se musí cyklista chovat obezřetně a předvídatelně, čemuž přispívá využití prvků aktivní i pasivní bezpečnosti pro zvýšení viditelnosti a ochrany vlastního zdraví, včetně těch nepovinných. Možnosti cyklisty předcházet vzniku nehody i případnému zranění jsou ovšem značně omezené.

  • Název v anglickém jazyce

    Legal Assessment of Collisions Between Cyclists and Motor Vehicle Drivers

  • Popis výsledku anglicky

    This article focuses on the basic rules on assessment of a collision between the driver of a motor vehicle and the driver of a non-motor vehicle - a bicycle. It is based mainly on the case law of the Czech Supreme Court and the Supreme Administrative Court. The authors conclude that the case law of the Supreme Courts, however relatively extensive, provides only a limited picture of the state of traffic on Czech roads and the accidents that occur when drivers and cyclists collide. It shows, however, how serious, often tragic, consequences are caused quite unnecessarily, especially due to overestimating one's own abilities and overlooking other road users. Collisions between drivers and cyclists are specific from a legal point of view in that they are road users with the same general obligations, but with different capacities to react to different traffic situations and, in particular, with different levels of vulnerability. The courts have emphasised the need to exercise reasonable care, the level of which depends on what can be expected from other road users in a particular case and the extent to which their movements and reactions can be monitored, also taking into account the severity of the traffic situation. Like the driver, the cyclist needs to behave in a prudent and predictable manner, which is helped by the use of active and passive safety features to increase visibility and protect their own health, including optional ones. However, the cyclist's ability to prevent an accident and possible injury is very limited.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50501 - Law

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Právní rozhledy

  • ISSN

    1210-6410

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    30

  • Číslo periodika v rámci svazku

    6

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    7

  • Strana od-do

    206-212

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus