Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Lidský faktor v éře autonomní mobility

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F21%3AN0000132" target="_blank" >RIV/44994575:_____/21:N0000132 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Lidský faktor v éře autonomní mobility

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Téma autonomní mobility je aktuálně široce zkoumaným a diskutovaným tématem. Implementace této nové technologie znamená významné finanční investice do výzkumu a následné úpravy stávajícího systému dopravy. Hlavním cílem této implementace je zvýšení bezpečnosti dopravy, především minimalizací chyb lidského faktoru v dopravě. Tradičně je chybám lidského faktoru přikládána až 90 % příčinnost v rámci dopravní nehodovosti. Cílem tohoto textu je však poukázat na nová úskalí související s lidským faktorem a na nové možné chyby na straně lidského faktoru, které mohou při implementaci i následném plném provozu autonomních vozidel nastávat. Jedná se především o možné chyby na straně dalších účastníků dopravního provozu v interakci s autonomními vozidly (nutnost dostatečně rychle a flexibilně reagovat na strojově přesné reakce autonomních vozidel, např. brzdné manévry, absence nonverbální komunikace v interakci s autonomními vozidly). Dále o možné chyby v hodnocení a akceptaci nové technologie obecně (navazující na míru informovanosti o nové technologii) a o možné chyby způsobené nedůvěrou a obavami uživatelů autonomních vozidel (především obavy z technologických limitů). V neposlední řadě pak o možné chyby v procesu programování autonomních vozidel (rizika lidského faktoru týkající se řidiče jsou fakticky nahrazena riziky lidského faktoru programátora navrhujícího umělou inteligenci). Nejvyšší míra rizik je očekávána na úrovni podmíněné automatizace, kdy musí být řidič schopen v případě nutnosti převzít řízení, ačkoli jsou veškeré úkony již prováděny automatem. Tzv. zpětné převzetí řízení je silně diskutovaným momentem. Otázkou jsou hranice lidských schopností adekvátně reagovat v takovéto situaci. Úroveň podmíněné automatizace je vnímána jako přechodová fáze ke konečným plným stupňům automatizace. I na úrovni plné automatizace však setrvává intervence lidského faktoru v podobě ostatních účastníků dopravního provozu (chodci, cyklisté atd.) a v podobě programátora navrhujícího umělou inteligenci autonomních vozidel. Konečná akceptace nové technologie deklarovaná respondenty (a následné bezpečné chování v éře autonomní mobility) se odvíjí od konečného zvýšení bezpečnosti, a tedy snížení dopravní nehodovosti. Proto je potřebné věnovat značnou pozornost výše uvedeným tématům souvisejícím s intervencemi lidského faktoru v procesu implementace autonomních vozidel.

  • Název v anglickém jazyce

    The human factor in the era of autonomous mobility

  • Popis výsledku anglicky

    Autonomous mobility is a widely discussed topic in the current day. The implementation of this new technology brings significant financial research investments and subsequent transport system modifications. The main goal of this implementation is transport safety increasing, especially via human errors minimizing. Human errors have been traditionally attributed up to a 90 % causality in traffic accidents, thus the safety expectations are high. However, this text points out the new pitfalls related to the human factor, which may occur during the implementation and even during the final full autonomy of autonomous vehicles. First, other road users’ (pedestrians, cyclists, etc.) errors when interacting with autonomous vehicles (need of quick and flexible reactions to precise maneuvers of autonomous vehicles, e.g. braking, and absence of nonverbal communication in interaction with autonomous vehicles). Further, the evaluation and acceptance of new technology errors (derived from the level of awareness of new technology) and safety behavior errors caused by distrust and fears of autonomous vehicle users (especially concerns about technological limits). Finally, autonomous vehicles artificial intelligence programming errors (the driver human risk factor is in fact replaced by the programmer human risk factor). The highest risk is expected on the conditional automation level, where the driver must be able to take control if necessary, even though all operations are already performed by the autonomous vehicle. This “fall back performance” or “takeover situation” represents a highly discussed moment. The human ability limits for adequate reaction in this situation is a question. Fortunately, the conditional automation level is perceived as a transition phase to the final full automation. However, even at the full automation level, the intervention of the human factor remains in the form of other traffic participants (pedestrians, cyclists, etc.) and in the form of a programmer. The final acceptance of the new technology declared by the respondents (and subsequent safety behavior in the area of autonomous mobility) is based on the final safety increase. Safety increase is represented by traffic accidents reduction. Therefore, it is necessary to pay considerable attention to the human factor intervention topics in the process of autonomous vehicle implementation.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-88074-77-9

  • Počet stran knihy

    84

  • Název nakladatele

    Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.

  • Místo vydání

    Brno

  • Kód UT WoS knihy