Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Možnosti ovlivnění chování účastníků silničního provozu

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F16%3A33159467" target="_blank" >RIV/61989592:15210/16:33159467 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Možnosti ovlivnění chování účastníků silničního provozu

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Předkládaný článek představuje HIB (How to influence behaviour) model, který se zaměřuje na popis situačně specifických faktorů, které ovlivňují chování účastníků silničního provozu, zejména řidičů. Samotné chování je považováno za důsledek působení lidsky specifických a situačně specifických faktorů, není možné ho ovlivnit přímo, ale pouze pomocí intervencí na úrovni daných faktorů. Model se zaměřuje na situačně specifické faktory, nakolik jsou ovlivňovány pomocí intervencí na celospolečenské úrovni. Za jejich realizaci a efektivitu je tudíž zodpovědná společnost, nikoliv člověk jako individuum. Uplatnění modelu je prezentováno na problematice volby bezpečné rychlosti při řízení. Jsou definovány úrovně procesu volby rychlosti řidičem (úroveň znalostí, zkušeností, hodnot a postojů a metaúroveň) a oblasti intervencí dle HIB modelu (dopravní předpisy a vymáhání práva, design vozidla, dopravní infrastruktura, kultura a normy). Závěrem uvádíme konkrétní dopravněbezpečnostní intervence s vysokou a nízkou mírou efektivity dopadu na dopravní bezpečnost.

  • Název v anglickém jazyce

    How to influence road users behaviour

  • Popis výsledku anglicky

    This article presents the HIB (How-to-influence-behaviour) model, the purpose of which is to describe situation-specific factors that influence the behaviour of road users, drivers in particular. Behaviour is considered to be the result of the action of human-specific and situation-specific factors; it cannot be influenced directly, but through interventions at the level of the given factors. The model focuses on to what extent situation-specific factors are influenced by interventions at the societal level. Indeed, it is society rather than a human being as an individual entity that is responsible for the implementation and effectiveness of such interventions. The application of the model is illustrated through the issue of the choice of a safe driving speed. The levels of the process of a driver's choice of speed (the levels of knowledge, experience, values, and attitudes and the metalevel) and the areas of the interventions according to the HIB model (traffic rules and law enforcement, vehicle design, traffic infrastructure, and culture and norms) are defined. Finally, available evidence concerning interventions and their effects on traffic safety (effectiveness) is presented.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AN - Psychologie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Silniční obzor

  • ISSN

    0322-7154

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    77

  • Číslo periodika v rámci svazku

    7-8

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    4

  • Strana od-do

    210-213

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus