Možnosti ovlivnění chování účastníků silničního provozu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F16%3A33159467" target="_blank" >RIV/61989592:15210/16:33159467 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Možnosti ovlivnění chování účastníků silničního provozu
Popis výsledku v původním jazyce
Předkládaný článek představuje HIB (How to influence behaviour) model, který se zaměřuje na popis situačně specifických faktorů, které ovlivňují chování účastníků silničního provozu, zejména řidičů. Samotné chování je považováno za důsledek působení lidsky specifických a situačně specifických faktorů, není možné ho ovlivnit přímo, ale pouze pomocí intervencí na úrovni daných faktorů. Model se zaměřuje na situačně specifické faktory, nakolik jsou ovlivňovány pomocí intervencí na celospolečenské úrovni. Za jejich realizaci a efektivitu je tudíž zodpovědná společnost, nikoliv člověk jako individuum. Uplatnění modelu je prezentováno na problematice volby bezpečné rychlosti při řízení. Jsou definovány úrovně procesu volby rychlosti řidičem (úroveň znalostí, zkušeností, hodnot a postojů a metaúroveň) a oblasti intervencí dle HIB modelu (dopravní předpisy a vymáhání práva, design vozidla, dopravní infrastruktura, kultura a normy). Závěrem uvádíme konkrétní dopravněbezpečnostní intervence s vysokou a nízkou mírou efektivity dopadu na dopravní bezpečnost.
Název v anglickém jazyce
How to influence road users behaviour
Popis výsledku anglicky
This article presents the HIB (How-to-influence-behaviour) model, the purpose of which is to describe situation-specific factors that influence the behaviour of road users, drivers in particular. Behaviour is considered to be the result of the action of human-specific and situation-specific factors; it cannot be influenced directly, but through interventions at the level of the given factors. The model focuses on to what extent situation-specific factors are influenced by interventions at the societal level. Indeed, it is society rather than a human being as an individual entity that is responsible for the implementation and effectiveness of such interventions. The application of the model is illustrated through the issue of the choice of a safe driving speed. The levels of the process of a driver's choice of speed (the levels of knowledge, experience, values, and attitudes and the metalevel) and the areas of the interventions according to the HIB model (traffic rules and law enforcement, vehicle design, traffic infrastructure, and culture and norms) are defined. Finally, available evidence concerning interventions and their effects on traffic safety (effectiveness) is presented.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AN - Psychologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Silniční obzor
ISSN
0322-7154
e-ISSN
—
Svazek periodika
77
Číslo periodika v rámci svazku
7-8
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
4
Strana od-do
210-213
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—