Komunikace a chování chodců a řidičů při vzájemné interakci na přechodech pro chodce
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F17%3A73581400" target="_blank" >RIV/61989592:15210/17:73581400 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Komunikace a chování chodců a řidičů při vzájemné interakci na přechodech pro chodce
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem této práce je popsat komunikaci mezi chodcem a řidičem a související rozhodovací strategie na přechodech pro chodce ve městech, a to takových, které jsou sice označené, nikoli však světelnou signalizací. Pro práci byl zvolen kombinovaný metodologický přístup sestávající z několika hlavních oblastí: zkoumání potřeb chodců a řidičů a jejich chování v konfliktních situacích, přímé pozorování v terénu, analýza kamerových záznamů, měření rychlosti, měření hustoty provozu a výskytu chodců a analýza krátkých rozhovorů s chodci na místech zkoumání. Z šetření vyplývá, že velká část chodců (60 %) považuje užívání značených přechodů pro chodce za relativně bezpečné. Dále lze obecně říct, že nejvýznamněji chování chodců a řidičů na přechodech ovlivňuje hustota dopravy, výskyt chodců a rychlost jedoucích vozidel. Mezi faktory, které nejvíce ovlivňují rozhodování chodců, zda vstoupit nebo nevstoupit na přechod, patří: rychlost jedoucích vozidel, vzálenost vozidla od přechodu, hustota dopravy, zda se auta přibližují jen z jedné nebo z obou stran, možný signál ze strany řidiče (např. oční kontakt, pokynutí rukou nebo zablikání) a přítomnost nebo nepřítomnost dalších chodců. Naopak na rozhodování řidičů, zda dát chodci přednost, mají vliv následující okolnosti: rychlost, hustota dopravy, počet chodců, kteří chtějí přejít a jejich případná ne/soustředěnost. Riziko vzniku konfliktní situace narůstá s tím, jak se zvyšuje rychlost jízdy a hustota provozu, stejně jako míra pozornosti, kterou přecházející chodec věnuje jiným záležitostem než dopravní situaci. Tato práce definuje rizikové faktory v chování řidičů i chodců a má tak přispět k lepšímu pochopení potřeb a požadavků druhé zmíněné skupiny právě v souvislosti s bezpečností dopravního provozu.
Název v anglickém jazyce
Pedestrian-driver communication and decision strategies at marked crossings
Popis výsledku anglicky
The aim of this work is to describe pedestrian-driver communication and decision strategies at marked but unsignalised crossings in urban areas. A mixed methods design was used, consisting of focus groups with pedestrians and drivers regarding their needs and conflict situations; on-site observations, camera recordings, speed measurement, measurement of car and pedestrian densities, and brief on-site interviews with pedestrians. The majority of the pedestrians found it fairly safe to use the marked crossings under study (60 %). Generally, the most relevant predictors of pedestrians’ and drivers’ behaviour at crossings were the densities of car traffic and pedestrian flows and car speed. The factors which influenced pedestrians’ wait/go behaviour were: car speed, the distance of the car from the crossing, traffic density, whether there were cars approaching from both directions, various signs given by the driver (eye contact, waving a hand, flashing their lights), and the presence of other pedestrians. The factors influencing drivers’ yield/go behaviour were: speed, traffic density, the number of pedestrians waiting to cross, and pedestrians being distracted. The probability of conflict situations increases with cars travelling at a higher speed, higher traffic density, and pedestrians being distracted by a different activity while crossing. The implications of this work lie in the identification of risky factors in drivers' and pedestrians' behaviour and should help in acquiring a better understanding of pedestrians' needs and demands with respect to traffic safety.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Dopravní inženýrství
ISSN
1801-8890
e-ISSN
—
Svazek periodika
11
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
5
Strana od-do
38-42
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—