Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

DRIVER'S AND PEDESTRIAN'S INTERACTION AT ZEBRA CROSSINGS IN URBAN SETTINGS

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F15%3A33153985" target="_blank" >RIV/61989592:15210/15:33153985 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    DRIVER'S AND PEDESTRIAN'S INTERACTION AT ZEBRA CROSSINGS IN URBAN SETTINGS

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Our work is based on the social psychological theory of power distribution and psychological theory of communication, and how they explain how our behaviour in the public space is shaped. We assume, that power distribution between drivers and pedestriansis unbalanced, in favour of the drivers (the one who can force his way with his car as a shell). This affects drivers' and pedestrians' behaviour and their interactions at zebra crossings. The aim of this work was to describe pedestrian-driver communication and strategies at marked unsignalised crossings in urban areas. We aimed to understand strategies that pedestrians and drivers use in order to maximize their benefits (whether this means to save time, to feel safe or something else). Implications ofthis work are in identification of risky factors in drivers' and pedestrians' behaviour. Studying these processes should help to better understand pedestrians' needs and demands with respect to infrastructure design.

  • Název v anglickém jazyce

    DRIVER'S AND PEDESTRIAN'S INTERACTION AT ZEBRA CROSSINGS IN URBAN SETTINGS

  • Popis výsledku anglicky

    Our work is based on the social psychological theory of power distribution and psychological theory of communication, and how they explain how our behaviour in the public space is shaped. We assume, that power distribution between drivers and pedestriansis unbalanced, in favour of the drivers (the one who can force his way with his car as a shell). This affects drivers' and pedestrians' behaviour and their interactions at zebra crossings. The aim of this work was to describe pedestrian-driver communication and strategies at marked unsignalised crossings in urban areas. We aimed to understand strategies that pedestrians and drivers use in order to maximize their benefits (whether this means to save time, to feel safe or something else). Implications ofthis work are in identification of risky factors in drivers' and pedestrians' behaviour. Studying these processes should help to better understand pedestrians' needs and demands with respect to infrastructure design.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    AN - Psychologie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2015

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    ICTS 2015 17. mednarodno posvetovanje o prometni znanosti - conference proceedings

  • ISBN

    978-961-6044-98-1

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

    498-506

  • Název nakladatele

    Slovensko društvo za znanost v prometu in Fakulteta za pomorstvo in promet (Univerza v Ljubljani)

  • Místo vydání

    Ljubljana

  • Místo konání akce

    Portorož

  • Datum konání akce

    21. 5. 2015

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku