Humour and Intellectual Property Law: Trademark Parody Perspective in the Czech Republic
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14220%2F24%3A00136552" target="_blank" >RIV/00216224:14220/24:00136552 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://journals.muni.cz/mujlt/article/view/33289" target="_blank" >https://journals.muni.cz/mujlt/article/view/33289</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/MUJLT2024-1-2" target="_blank" >10.5817/MUJLT2024-1-2</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Humour and Intellectual Property Law: Trademark Parody Perspective in the Czech Republic
Popis výsledku v původním jazyce
This article discusses the issue of humour in the context of intellectual property law, with a focus on parody in trademark law. Parody is a form of humorous expression that is generally protected by freedom of expression. Although copyright law has a statutory exception for caricature, parody, and pastiche, no such exception exists in trademark law. Therefore, parody must be treated differently in this area of law. The article first introduces the legal position of parody and discusses the assessment of parody in both copyright and trademark law in the EU and Czech law. Then it examines the peculiarities of the trademark law approach and with the help of German landmark cases, highlights the possibilities for the treatment of trademark parody in the Czech Republic. The outcomes may apply to closely related laws throughout the EU territory.
Název v anglickém jazyce
Humour and Intellectual Property Law: Trademark Parody Perspective in the Czech Republic
Popis výsledku anglicky
This article discusses the issue of humour in the context of intellectual property law, with a focus on parody in trademark law. Parody is a form of humorous expression that is generally protected by freedom of expression. Although copyright law has a statutory exception for caricature, parody, and pastiche, no such exception exists in trademark law. Therefore, parody must be treated differently in this area of law. The article first introduces the legal position of parody and discusses the assessment of parody in both copyright and trademark law in the EU and Czech law. Then it examines the peculiarities of the trademark law approach and with the help of German landmark cases, highlights the possibilities for the treatment of trademark parody in the Czech Republic. The outcomes may apply to closely related laws throughout the EU territory.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
50501 - Law
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Masaryk University Journal of Law and Technology
ISSN
1802-5943
e-ISSN
1802-5951
Svazek periodika
18
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
35
Strana od-do
27-61
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85198081313