Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Morální usuzování a morální orientace u českých adolescentů

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F04%3A00011435" target="_blank" >RIV/00216224:14230/04:00011435 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Moral judgement and moral orientation in Czech Adolescents

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The problematic of moral judgement and moral orientation become important during the period of adolescence in connection with development of formal thinking and peer relationships. Aim of this research was to investigate the levels of moral reasoning (inthe sense of Kohlberg, 1984) and also to examine the existence of two moral orientations (Gilligan, Attanucci, 1988) in Czech adolescents. Research sample consisted of 213 adolescents (108 girls and 105 boys) aged 14 -19 years from four different secondary schools in Bohemia and Moravia. We used a moral dilemma questionnaire (according Rest, 1997) with eight alternative reasoning for every dilemma. There were also included justice and care-based reasoning. We focused on solving as well as on reasoningof the solving of moral dilemmas. We found out very similar structure of solving and reasoning of moral dilemmas in girls and boys, these findings do not agree with the widespread hypothesis of different moral development of girls and boy

  • Název v anglickém jazyce

    Moral judgement and moral orientation in Czech Adolescents

  • Popis výsledku anglicky

    The problematic of moral judgement and moral orientation become important during the period of adolescence in connection with development of formal thinking and peer relationships. Aim of this research was to investigate the levels of moral reasoning (inthe sense of Kohlberg, 1984) and also to examine the existence of two moral orientations (Gilligan, Attanucci, 1988) in Czech adolescents. Research sample consisted of 213 adolescents (108 girls and 105 boys) aged 14 -19 years from four different secondary schools in Bohemia and Moravia. We used a moral dilemma questionnaire (according Rest, 1997) with eight alternative reasoning for every dilemma. There were also included justice and care-based reasoning. We focused on solving as well as on reasoningof the solving of moral dilemmas. We found out very similar structure of solving and reasoning of moral dilemmas in girls and boys, these findings do not agree with the widespread hypothesis of different moral development of girls and boy

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    AN - Psychologie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2004

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    IX EARA Conference 2004 Abstracts

  • ISBN

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    1

  • Strana od-do

    123-123

  • Název nakladatele

    EARA

  • Místo vydání

    Porto, Portugal

  • Místo konání akce

    Porto, Portugal

  • Datum konání akce

    1. 1. 2004

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku