Empirické přístupy v sociálně stratifikačním výzkumu vzdělanostních nerovností
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F08%3A00024940" target="_blank" >RIV/00216224:14230/08:00024940 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/68378025:_____/08:00312300
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Empirické přístupy v sociálně stratifikačním výzkumu vzdělanostních nerovností
Popis výsledku v původním jazyce
Stať podává přehled hlavních přelomových bodů ve zkoumání vzdělanostních nerovností, a to jak v rovině věcné, tak metodologické. Text se zaměřuje na ty autory a jejich koncepce, jejichž přínos znamenal ve své době zásadní inovaci, posunující analýzu i vědění v oblasti výzkumu vzdělanostních nerovností významně vpřed. V textu navrhujeme vnímat badatele na poli vzdělanostních nerovností prizmatem období a zlomů mezi nimi, které jsou identifikovatelné jak věcně a metodologicky, tak časově. Vymezujeme celkem tři období, přičemž v každém z nich představujeme dvě stěžejní koncepce. První období je zastoupeno základním modelem stratifikačního procesu a modelem sociálně-psychologickým. Druhé období charakterizujeme konceptem alokace vzdělání a teorií maximálněudržované nerovnosti (MMI). Konečně třetí období představujeme prostřednictvím multinomiálního tranzitivního modelu a teorie nerovnosti udržované ve výsledku (EMI). Napříč těmito vývojovými fázemi předkládáme tři z uvedených koncepcí jak
Název v anglickém jazyce
Empirical Approaches in Social Stratification Research on Educational Inequalities
Popis výsledku anglicky
The paper provides a survey of the key thematic and methodological milestones in the research of educational inequalities. The article focuses on authors and concepts that introduced major innovations and contributed to significant advancements in the analysis and knowledge of educational inequalities. We propose to look at the researchers in the field of educational inequalities through the prism of the respective periods and thematic, methodological and temporal turning points that can be identified materially, methodologically and temporally. We have distinguished three periods, focusing on two key concepts in each of them. The first period is represented by the basic model of the process of stratification and the social-psychological model. The second period includes the educational allocation concept and the theory of maximally maintained inequality (MMI). Finally, the third period is described on the grounds of the multinomial transition model and the theory of effectively mainta
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AO - Sociologie, demografie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2008
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Sociologický časopis
ISSN
0038-0288
e-ISSN
—
Svazek periodika
44
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
19
Strana od-do
—
Kód UT WoS článku
000259749400006
EID výsledku v databázi Scopus
—