Motivace a bariéry ve vzdělávání dospělých
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F08%3A00025451" target="_blank" >RIV/00216224:14230/08:00025451 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Motivace a bariéry ve vzdělávání dospělých
Popis výsledku v původním jazyce
Tato kapitola zkoumá, z jakých důvodů se čeští dospělí zapojují či nezapojují do formálních a neformálních vzdělávacích aktivit. Vzhledem k tomu, že převládajícím vzorcem je v české populaci neúčast na vzdělávání dospělých, položili jsme těžiště naší analýzy do oblasti bariér. Co se týče motivace, ukázaly se zřetelné rozdíly mezi formálním a neformálním sektorem. Zatímco neformální vzdělávání je motivováno především mimopracovními důvody, pro účast na formálním vzdělávání je prvořadá pracovní motivace.Zajímavé však je, že význam pracovní motivace je různý v různých vzdělanostních skupinách. Vzorec je jednoduchý: čím vyšší vzdělání, tím vyšší podíl mimopracovní motivace. V tomto ohledu se nabízí hypotéza, že vzdělanější jedinci představují předvoj v tom smyslu, že přestávají vzdělávání v dospělém věku chápat výhradně v jeho ekonomické dimenzi. Vzdělávání zde nevystupuje jen jako nástroj navyšování vlastního lidského kapitálu, ale také jako prostředek sebekultivace a osobního rozvoje.
Název v anglickém jazyce
Motivations and barriers in adult education
Popis výsledku anglicky
This chapter tries to understand what are the reasons that of Czech adults to participate or not to participate in formal and non-formal education.We found clear-cut differences between formal and non-formal sector. While participation in non-formal education is mainly motivated by non-job-related reasons, in formal education, on the contrary, the main incentives are job-related. However, job-related motives differ with respect to attained education. The pattern is clear: the more educated people are, the higher non-job-related reasons for participation they express. It can be hypothesised that more educated people understand meaning of education not only in terms of economic benefits it can bring to them but as a means to their personal development.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/1J017%2F04-DP2" target="_blank" >1J017/04-DP2: Vzdělávání dospělých v různých fázích životního cyklu: priority, příležitosti a možnosti rozvoje</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2008
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice
ISBN
978-80-210-4779-2
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
—
Počet stran knihy
339
Název nakladatele
Masarykova univerzita
Místo vydání
Brno
Kód UT WoS kapitoly
—