Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Vratký triumf: Vývoj neformálního vzdělávání dospělých v České republice mezi lety 1997 až 2016

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28150%2F21%3A63538758" target="_blank" >RIV/70883521:28150/21:63538758 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://digilib.k.utb.cz/handle/10563/50096" target="_blank" >http://digilib.k.utb.cz/handle/10563/50096</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.7441/978-80-7454-986-1" target="_blank" >10.7441/978-80-7454-986-1</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Vratký triumf: Vývoj neformálního vzdělávání dospělých v České republice mezi lety 1997 až 2016

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Neformální vzdělávání dospělých je v současnosti jednou z nejrozšířenějších forem organizovaného učení vůbec. Jedněmi je považováno za lék na mnoho z nebezpečí a rizik, která přináší vývoj pozdně moderních společností, druhými za jed neoliberalismu, který přenáší velkou část těchto nebezpečí a rizik na jednotlivce. Ať přijmeme kterékoli z těchto hodnocení, nelze popřít mimořádný význam, kterého v posledních letech neformální vzdělávání dospělých nabylo. Předložená práce se proto zabývá dlouhodobým vývojem účasti dospělých na neformálním vzdělávání v České republice od roku 1997 do roku 2016. Jejím cílem je na jedné straně přispět k porozumění hlavním trendům zapojení dospělých do této formy celoživotního vzdělávání a na straně druhé určit faktory, které ovlivňují jejich rozhodování o tom, zda se ho zúčastní. Odpovídá na tři stěžejní otázky: Jak se měnil vývoj účasti na neformálním vzdělávání v České republice? Kdo byli jeho hlavními účastníky a neúčastníky? Jaké faktory přispívaly tomu, že se do něho někteří lidé zapojovali snáze a častěji než jiní? Za tímto účelem publikace pracuje s kvantitativními daty z mezinárodních a národních reprezentativních šetření vzdělávání dospělých. Jádrem je série analýz celkového vývoje účasti na tomto vzdělávání, endogenních a exogenních faktorů účasti, zapojení různých sociálních skupin, motivace ke vzdělávání a bariéry na cestě k němu. Publikace dospívá k závěru, že pro zdejší systém neformálního vzdělávání je typický posun od vzorce konsolidujícího se systému (1997–2010), vyrůstajícího z podhoubí postsocialistických podmínek Česka 90. let, ke druhé konstelaci v podobě silně neoliberálního a na zaměstnavatele a pracovní vzdělávání soustředěného systému neformálního vzdělávání (2011–2016).

  • Název v anglickém jazyce

    A PRECARIOUS TRIUMPH: THE DEVELOPMENT OF PARTICIPATION IN NONFORMAL ADULT EDUCATION IN THE CZECH REPUBLIC IN 1997–2016 IN THE CZECH REPUBLIC IN 1997–2016

  • Popis výsledku anglicky

    The nonformal adult education is currently one of the most widespread forms of organized learning in general. Some see it as a „cure“ for many of the dangers and risks posed by the development of late modern societies, while others call it a „poison“ of neoliberalism that transfers many of these dangers and risks to individuals. Whichever of these two attitudes we accept, the extraordinary importance this type of education has acquired in recent years cannot be denied. For this reason, the presented work deals with the long-term development of adult participation in non-formal education in the Czech Republic from 1997 to 2016. Its aim is to understand more the main trends in adult involvement in this form of lifelong learning and to identify factors which influence their decisions as to whether or not to join in. Within this framework, it answers three key questions: How was the development of participation in nonformal education in the Czech Republic changing? Who were its main participants and non-participants? What factors contributed to the fact that some people had joined it more easily and more often than others? For this purpose, we work with quantitative data from both international and national representative surveys of adult education. The core of the work is a series of analyses gradually focused on the overall development of participation, the involvement of various social groups, endogenous and exogenous factors of participation, and motivation for and barriers to education. Based on that, the publican concludes that the local system of nonformal education is characterized by a shift from the pattern of the consolidating system (1997–2010), growing from the heritage of the post-communist Czech Republic in the 1990s, to the second pattern in the form of strongly neoliberal system of non-formal education focused on employers and employment learning (2011–2016).

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA19-00987S" target="_blank" >GA19-00987S: Bílá místa neformálního vzdělávání dospělých v České republice: Neúčastníci a jejich sociální světy</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-7454-986-1

  • Počet stran knihy

    228

  • Název nakladatele

    Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií

  • Místo vydání

    Zlín

  • Kód UT WoS knihy