Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Problémové chování v adolescenci: Zisky a ztráty ve vztazích s vrstevníky

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F08%3A00026785" target="_blank" >RIV/00216224:14230/08:00026785 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Problem behaviour in adolescence: gains and loses in peer relations

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Problem behaviour in adolescence relates to relationships quality and vice versa. Problem behaviour theory, formulated by R. Jessor, suppose that problem behaviour is a syndrome consistently correlated also with variables describing peer relationships quality. Especially in adolescence, problem behaviour (or risky behaviour) also plays a specific role in individual development: problem behaviour in context of peer groups is a way of socialization and concurrently, different forms of problem behaviour are maladaptive ways to cope with a not very easy going socialization. We test hypotheses that there are certain forms of problem behaviour followed by gains in perceived peer relationships because of its social essence in adolescence especially smoking and alcohol abuse. On the other hand, aggressive behaviour and vandalism leads to social isolation. Using two waves of a longitudinal sample (ELSPAC, Czech part of sample, N=400; age 13 and 15 years), we identified four distinct profiles of

  • Název v anglickém jazyce

    Problem behaviour in adolescence: gains and loses in peer relations

  • Popis výsledku anglicky

    Problem behaviour in adolescence relates to relationships quality and vice versa. Problem behaviour theory, formulated by R. Jessor, suppose that problem behaviour is a syndrome consistently correlated also with variables describing peer relationships quality. Especially in adolescence, problem behaviour (or risky behaviour) also plays a specific role in individual development: problem behaviour in context of peer groups is a way of socialization and concurrently, different forms of problem behaviour are maladaptive ways to cope with a not very easy going socialization. We test hypotheses that there are certain forms of problem behaviour followed by gains in perceived peer relationships because of its social essence in adolescence especially smoking and alcohol abuse. On the other hand, aggressive behaviour and vandalism leads to social isolation. Using two waves of a longitudinal sample (ELSPAC, Czech part of sample, N=400; age 13 and 15 years), we identified four distinct profiles of

Klasifikace

  • Druh

    A - Audiovizuální tvorba

  • CEP obor

    AN - Psychologie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2008

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

  • Místo vydání

  • Název nakladatele resp. objednatele

  • Verze

  • Identifikační číslo nosiče