Rozhovor s dítětem jako svědkem: zaměřeno na sexuálně zneužívané dítě od 3 - 12 let
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F09%3A00036568" target="_blank" >RIV/00216224:14230/09:00036568 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Rozhovor s dítětem jako svědkem: zaměřeno na sexuálně zneužívané dítě od 3 - 12 let
Popis výsledku v původním jazyce
Rozhovor s dětmi jako svědky je výrazně ovlivněn znalostí vývojových charakteristik dětí, dětskou motivací i komunikačními dovednostmi tazatele. Děti mají tendenci vynechávat informace o sexu a některé popírají, že byly součástí sexuálního aktu, i když existují důkazy, že zneužívání proběhlo. Jestliže ale o sexuálním zneužití vypovídají, obvykle bývají přesné a někdy dokonce znají více detailů, než dospělí. Vývojové charakteristiky, kterým se tento článek věnuje, jsou vývoj jazyka a porozumění, dětská paměť, sugestibilita, porozumění pravdě a lži a falešná obvinění. Článek nabízí několik doporučení pro tazatele, jak vést vývojově přiměřené interview a zvýšit přesnost dětských výpovědí.
Název v anglickém jazyce
Interviewing children as witnesses: focused on sexually abused children aged 3 - 12 years of age
Popis výsledku anglicky
Interviewing children as witnesses is heavily influenced by the knowledge of developmental characteristics of children, childrens motivation, and by the interviewers communication skills. Children tend to omit sexual information, and some children deny being part of sexual acts, even when there is evidence that abuse did in fact occur. However, when children do tell about sexual abuse, they tend to be accurate and may sometimes know even more details than adults. The developmental features discussed inthis paper are language development and comprehension, childrens memory, suggestibility, understanding differences between truth and lies and false allegation. This paper offers some recommendations for interviewers how to make the interview developmentally adequate and how to improve the accuracy of childrens reports.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AN - Psychologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2009
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Psychologie v bezpečnostních sborech
ISBN
978-80-7312-060-3
Počet stran výsledku
15
Strana od-do
—
Počet stran knihy
105
Název nakladatele
Oddělení psychologie OPE MVČR & Nakladatelství Themis
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—