Duchovní dimenze waldorfské pedagogiky optikou reflexivní modernity
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F09%3A00067687" target="_blank" >RIV/00216224:14230/09:00067687 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://socstudia.fss.muni.cz/archiv.php?ukol=1&cislo=26&rok=2009" target="_blank" >http://socstudia.fss.muni.cz/archiv.php?ukol=1&cislo=26&rok=2009</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Duchovní dimenze waldorfské pedagogiky optikou reflexivní modernity
Popis výsledku v původním jazyce
Článek se zabývá analýzou duchovní dimenze waldorfské pedagogiky s pomocí konceptu reflexivní spirituality. Nastiňuje problémy různých pojetí náboženství ve vztahu ke zkoumání nových religiózních jevů v podmínkách pozdní modernity. Zachycuje vliv reflexivity modernity, při jejímž vymezení se autorka obrací na Anthonyho Giddense, na náboženství a jeho proměny rozebírá na čtyřech relevantních úrovních ? internalizace víry, deinstitucionalizace a s ní související redefinice náboženské autority, nahrazení legitimizace tradicí legitimizací vědou a pluralizace náboženského života. Autorka představuje koncept reflexivní spirituality americké socioložky náboženství Kelly Besecke, který zahrnuje popsané změny, a dále sleduje reflexivně spirituální prvky waldorfské pedagogiky prostřednictvím analýzy textů, jež se tímto jevem zabývají (knihy pedagogů teoretiků, religionistické texty, příspěvky waldorfských učitelů).
Název v anglickém jazyce
The spiritual dimension of Waldorf education as seen through the lens of reflexive modernity
Popis výsledku anglicky
The paper analyses spiritual scope of waldorf pedagogy with help of the concept of reflexive spirituality. It outlines problems of different conceptions of religion in relation to examining new religious phenomenona in the conditions of late modernity. It captures the influence of the reflexivity of modernity, framed by the Giddens theory of modernity, on the religion and analyses its shifts on four relevant levels: religion internalization, deinstitutionalization and related redefinition of religious authority, replacing the legitimization of the tradition by the legitimization of the science and pluralization of religious life. The author presents the concept of reflexive spirituality by American sociologist of religion Kelly Besecke which involves described shifts and furthermore monitors reflexive spiritual aspects of waldorf pedagogy through the analysing texts dealing with that phenomenon (books by pedagogical theorists, anthroposofic texts, contributions by waldorf teacher).
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2009
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Sociální studia
ISSN
1214-813X
e-ISSN
—
Svazek periodika
6
Číslo periodika v rámci svazku
3/2009
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
97-113
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-77955934938