Citizenship as given or taken? Meanings and practices among majority and minority youth
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F12%3A00057456" target="_blank" >RIV/00216224:14230/12:00057456 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.2478/s13374-012-0028-x" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.2478/s13374-012-0028-x</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.2478/s13374-012-0028-x" target="_blank" >10.2478/s13374-012-0028-x</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Citizenship as given or taken? Meanings and practices among majority and minority youth
Popis výsledku v původním jazyce
Present study sheds more light on the conceptualization of citizenship and civic engagement among majority and minority youth. In order to understand the meanings of citizenship, fourteen focus groups were conducted with young people aged 16?26, with both civically engaged and disengaged young ethnic Czechs, Roma, and Ukrainians. Results suggest that young people understand the citizenship as having multiple dimensions (legal and personal, and in terms of rights and responsibilities) and civic engagement as being focused on various aspects. The way people described their position within society was influenced by the social background and mirrored in the views on full citizenship.
Název v anglickém jazyce
Citizenship as given or taken? Meanings and practices among majority and minority youth
Popis výsledku anglicky
Present study sheds more light on the conceptualization of citizenship and civic engagement among majority and minority youth. In order to understand the meanings of citizenship, fourteen focus groups were conducted with young people aged 16?26, with both civically engaged and disengaged young ethnic Czechs, Roma, and Ukrainians. Results suggest that young people understand the citizenship as having multiple dimensions (legal and personal, and in terms of rights and responsibilities) and civic engagement as being focused on various aspects. The way people described their position within society was influenced by the social background and mirrored in the views on full citizenship.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AN - Psychologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GAP407%2F10%2F0859" target="_blank" >GAP407/10/0859: Stopy prožité zátěžové situace v sebesystému dítěte a její další vliv na jednání v adolescenci</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Human Affairs
ISSN
1210-3055
e-ISSN
—
Svazek periodika
22
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
335-344
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—