Bystanders? Support of Cyberbullied Schoolmates
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F13%3A00065977" target="_blank" >RIV/00216224:14230/13:00065977 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/casp.2135/full" target="_blank" >http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/casp.2135/full</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1002/casp.2135" target="_blank" >10.1002/casp.2135</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Bystanders? Support of Cyberbullied Schoolmates
Popis výsledku v původním jazyce
This study examined factors that increase or decrease the support a bystander offered to a victim of cyberbullying. Possible determinants of supportive behaviour were analyzed using a four step hierarchical regression analysis on data from 156 Czech children (12 to 18 years old; 54% females) who witnessed their schoolmates being victims of cyberbullying. Among individual characteristics, only a general tendency toward prosocial behaviour was a positive predictor of supportive behaviour. Other factors such as age, gender, self esteem, and problematic relationships with peers had no effect. Among contextual factors, existing relationships with the victim, upset feelings evoked by witnessing victimization, and direct requests for help from the victim triggered supportive behaviour, while strong relationships with the bully inhibited it. Fear of intervening played no role.
Název v anglickém jazyce
Bystanders? Support of Cyberbullied Schoolmates
Popis výsledku anglicky
This study examined factors that increase or decrease the support a bystander offered to a victim of cyberbullying. Possible determinants of supportive behaviour were analyzed using a four step hierarchical regression analysis on data from 156 Czech children (12 to 18 years old; 54% females) who witnessed their schoolmates being victims of cyberbullying. Among individual characteristics, only a general tendency toward prosocial behaviour was a positive predictor of supportive behaviour. Other factors such as age, gender, self esteem, and problematic relationships with peers had no effect. Among contextual factors, existing relationships with the victim, upset feelings evoked by witnessing victimization, and direct requests for help from the victim triggered supportive behaviour, while strong relationships with the bully inhibited it. Fear of intervening played no role.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AN - Psychologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2013
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Journal of Community & Applied Social Psychology
ISSN
1052-9284
e-ISSN
—
Svazek periodika
23
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
25-36
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—