Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Closing the gap, are we there yet? Reflections on the persistence of second-level digital divide among adolescents in Central and Eastern Europe.

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F13%3A00067533" target="_blank" >RIV/00216224:14230/13:00067533 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.routledge.com/books/details/9780415525442/" target="_blank" >http://www.routledge.com/books/details/9780415525442/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Closing the gap, are we there yet? Reflections on the persistence of second-level digital divide among adolescents in Central and Eastern Europe.

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Although the divides in Internet access seem to have diminished, there are still significant differences in terms of the digital skills the young users possess (Hargittai, 2002). Drawing upon the data collected in the EU Kids Online II project, the present chapter investigates the differences in digital competencies and self-confidence of teenagers in four countries in Central and Eastern Europe: Romania, Hungary, Bulgaria and Poland. Building on a conflict perspective which emphasizes how Internet use,understood like a package of particular knowledge and skills, plays an important role in maintaining inequalities (Witte &amp; Mannon, 2009), our study showed that parental background accounts for differences in their own use of internet but also in thedigital skills of their children. Moreover, the results showed that adult patterns of internet use reproduce rather than challenge class advantages or disadvantages that parents pass on their children.

  • Název v anglickém jazyce

    Closing the gap, are we there yet? Reflections on the persistence of second-level digital divide among adolescents in Central and Eastern Europe.

  • Popis výsledku anglicky

    Although the divides in Internet access seem to have diminished, there are still significant differences in terms of the digital skills the young users possess (Hargittai, 2002). Drawing upon the data collected in the EU Kids Online II project, the present chapter investigates the differences in digital competencies and self-confidence of teenagers in four countries in Central and Eastern Europe: Romania, Hungary, Bulgaria and Poland. Building on a conflict perspective which emphasizes how Internet use,understood like a package of particular knowledge and skills, plays an important role in maintaining inequalities (Witte &amp; Mannon, 2009), our study showed that parental background accounts for differences in their own use of internet but also in thedigital skills of their children. Moreover, the results showed that adult patterns of internet use reproduce rather than challenge class advantages or disadvantages that parents pass on their children.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EE2.3.20.0184" target="_blank" >EE2.3.20.0184: Vytvoření interdisciplinárního týmu v oblasti výzkumu internetu a nových médií</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2013

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    The Digital Divide: Social Inequality and the Internet in International Perspective

  • ISBN

    9780415525442

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    179-192

  • Počet stran knihy

    324

  • Název nakladatele

    Routledge

  • Místo vydání

    Oxon

  • Kód UT WoS kapitoly

    000326814600013