Frajeři, rapeři a propadlíci: Etnografie etnicity a etnizace v desegregované školní třídě
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F16%3A00087842" target="_blank" >RIV/00216224:14230/16:00087842 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://sreview.soc.cas.cz/cs/issue/181-sociologicky-casopis-czech-sociological-review-1-2016/3599?culture=en" target="_blank" >http://sreview.soc.cas.cz/cs/issue/181-sociologicky-casopis-czech-sociological-review-1-2016/3599?culture=en</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.13060/00380288.2016.52.1.242" target="_blank" >10.13060/00380288.2016.52.1.242</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Frajeři, rapeři a propadlíci: Etnografie etnicity a etnizace v desegregované školní třídě
Popis výsledku v původním jazyce
V tomto textu se zaměřuji na dynamiku etnicity v desegregované školní třídě. Zabývám se zejména její rolí ve vrstevnické přestávkové kultuře. Ukazuji, že etnicita ve školních vztazích je zpravidla zprostředkovaná a prolínající se s jinými kategoriálními (gender, věk) a sociálními identitami žáků (např. kamarád). Zajímá mě, v jakých kontextech a jakými směry se toto protínání odehrává a jaké integrující a exkludující dopady etnicita ve třídním kolektivu má. Argumentuji při tom, že se etnicita zviditelňuje zejména během ritualizovaných symbolických představení (performance), v nichž jsou různé identity zvýznamňovány. Na pozadí etnografického popisu role etnicity v každodennosti školní třídy analyzuji pozici romských žáků ve třídním kolektivu, jejichž jinakost se stává jak předmětem vylučování, tak prostředkem k sebeprosazování.
Název v anglickém jazyce
Cool Kids, Rappers and Drop-Outs: The Ethnography of Ethnicity and Ethnicisation in the Desegregated Classroom
Popis výsledku anglicky
This article focuses on the dynamics of ethnicity in the desegregated classroom. The author examines the role of ethnicity in peer culture and fi nds that it is usually mediated and intersects with other categories (gender, age) and social identities of students (e.g. the friend identity). She also seeks to determine in what contexts and what directions these intersections occur and what kind of integrative or exclusionary effects ethnicity has in the classroom. She argues that ethnicity primarily becomes visible during ritualised symbolic performances in which the signifi cance of different identities is accentuated. Against the backdrop of an ethnographic description of the role of ethnicity in the classroom she analyses the position in the classroom of Roma students, whose distinctiveness can serve as a source of exclusion or a means for selfassertion.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
50401 - Sociology
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GAP404%2F12%2F1487" target="_blank" >GAP404/12/1487: Vzdělávací strategie dětí migrantů a dětí z etnických menšin</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Sociologický časopis
ISSN
0038-0288
e-ISSN
—
Svazek periodika
52
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
26
Strana od-do
53-78
Kód UT WoS článku
000371846800003
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-84960414328