Frajeři, rapeři a propadlíci: Etnografie etnicity a etnizace v desegregované školní třídě
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F16%3A00087801" target="_blank" >RIV/00216224:14230/16:00087801 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Frajeři, rapeři a propadlíci: Etnografie etnicity a etnizace v desegregované školní třídě
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem příspěvku bude prezentace výstupů výzkumu etnicity ve dvou desegregovaných třídních kolektivech navštěvovaných romskými a majoritními žáky. Výzkum jsem koncipovala jako etnografii kontextů, situací a promluv, v nichž etnicita v každodennosti školních tříd vystupuje na povrch. Etnicitu jsem pojímala jako vztahovou, vyjednávanou a ustavovanou kategorii, která se kříží s jinými identitami (gender, věk, kamarád apod.). Zaměřovala jsem se zejména na její roli během interakčních rituálů, symbolicky intenzivních událostí, přítomných jak v přestávkové kultuře, tak ve výukovém interakčním řádu. Na pozadí etnografického popisu dynamiky etnicity analyzuji pozici romských žáků ve třídních kolektivech, jejichž jinakost se stává jak předmětem vylučování, tak prostředkem k sebeprosazování.
Název v anglickém jazyce
Cool-kids, Rappers and Drop-outs: Ethnography of Ethnicity and Ethnicization in Desegregated Classroom
Popis výsledku anglicky
The goal of this paper is to present the results of research dealing with role of ethnicity in two de-segregated classrooms attended by majority as well as Roma pupils. The ethnographical research focused on everyday contexts, situations and utterances when ethnicity was made significant. Ethnicity was conceptualized as relational, negotiated and emerging category which intersects with other social identities (gender, age). The main focus was on the role of ethnicity during interaction rituals, symbolically intense events which are part of class breaks as well interactional order of the classes. The author analyses position of Roma pupils in the classrooms where their imagined differences are othered but can also serve to self-assertion in peer culture.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
AO - Sociologie, demografie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GAP404%2F12%2F1487" target="_blank" >GAP404/12/1487: Vzdělávací strategie dětí migrantů a dětí z etnických menšin</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů