Recenzní proces testů jako prostředek ke zkvalitnění české psychologické diagnostiky
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F16%3A00090779" target="_blank" >RIV/00216224:14230/16:00090779 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Recenzní proces testů jako prostředek ke zkvalitnění české psychologické diagnostiky
Popis výsledku v původním jazyce
Jedním z pilířů zajišťujících kvalitu akademických publikací je peer-review. Psychodiagnostické metody přitom jsou svým způsobem rovněž akademickými publikacemi – jejich vydání je doprovázeno validizačními a standardizačními studiemi, jejichž kvalitu by také měl kontrolovat obdobný recenzní proces jako v případě článků či monografií. Zcela běžnou a samozřejmou věcí jsou recenze testů v anglicky mluvících zemích, pro některé účely pak dokonce mohou být vyžadovány pouze recenzované metody. V České republice publikuje recenze diagnostických metod časopis Testfórum od roku 2014, zatím však rozhodně nejde o samozřejmou věc – metody jsou hodnoceny spíše nahodile a zpravidla jen jedním recenzentem, recenzovaných testů je méně než dvacet. V tomto příspěvku vycházím ze svých zkušeností editora časopisu Testfórum a představím, jakým způsobem recenzování v Testfóru probíhá.
Název v anglickém jazyce
Test reviewing as a tool to improve the psychological assessment in the Czech Republic
Popis výsledku anglicky
One of the pillars which guarantees the quality of academic publications is a peer-review. Psychological tests are also academic publications and their publishing includes studies of validity, reliability and norms, whose quality should be also check in review process. Test reviews are common in English speaking countries and for some purposes only reviewed tests can be used. Journal Testfórum has been publishing test reviews in the Czech Republic since 2014, however reviews are not usual nor systematic. I will introduce my experiences with test reviewing as a journal editor and I will explain the review process we use. I will point out the main reasons why we require the widespread and transparent review process and why we should review not only the new methods, but also methods which are currently in common use. I will describe also the test review model of EFPA, which we use in Testfórum, with its structure.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
AN - Psychologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů