Dítě a dětství: proměnlivá konceptualizace pojmů a její vazby na vzdělávání
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F16%3A00090817" target="_blank" >RIV/00216224:14230/16:00090817 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://eds.b.ebscohost.com/eds/pdfviewer/pdfviewer?sid=e831688f-dda9-4768-9d57-3e1475a96abd%40sessionmgr101&vid=0&hid=120" target="_blank" >http://eds.b.ebscohost.com/eds/pdfviewer/pdfviewer?sid=e831688f-dda9-4768-9d57-3e1475a96abd%40sessionmgr101&vid=0&hid=120</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Dítě a dětství: proměnlivá konceptualizace pojmů a její vazby na vzdělávání
Popis výsledku v původním jazyce
Článek představuje vývoj konceptu dětství a diskurzů týkajících se dětství v sociálně-vědní literatuře. Vypichuje vazby mezi představami o tom, kdo je to dítě a následnými přístupy k dětství a vzdělávání. Diskutována je rovněž proměna dětství v období přechodu od socialismu ke kapitalismu a demokratickému režimu, jakož i různá pojetí dětství v současné české společnosti. Optikou rodičovských etnoteorií dětství jsou představeny vybrané sociální skupiny žijící v ČR (sociálně vyloučení Romové, Vietnamští imigranti, a rodiny vzdělávající formou unschoolingu), na kterých je ukázáno, jak představy o tom, kdo je to dítě a jaká vede jeho/její cesta k dosažení dospělosti, ovlivňují individuální vzdělávací strategie, jakož i napětí, která tato různá pojetí dětství vytváří při vzájemné celospolečenské interakci.
Název v anglickém jazyce
Child and Childhood: Various Definitions of the Concepts and their Relation to Education
Popis výsledku anglicky
The aim of the text is to present the evolution of the concept of childhood and discourses of childhood in social science literature and to highlight the link between ideas about who is a child and what is the nature of childhood and education. The article also discusses changes of ideas about childhood in the context of transition from socialism to capitalism and democratic regime and shows different conception of childhood in contemporary Czech society. Using examples of parental ethnotheories of childhood among selected social groups living in the Czech Republic (socially excluded Roma, Vietnamese immigrants, unschoolers), the text shows how the ideas about who is a child and what is his/her way to adulthood influence the choice of education strategies and what tensions emerge in interaction of various conceptions of childhood.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AO - Sociologie, demografie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Slovak Sociological Review
ISSN
0049-1225
e-ISSN
—
Svazek periodika
48
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
22
Strana od-do
377-398
Kód UT WoS článku
000383666900004
EID výsledku v databázi Scopus
—