Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Počátky estetického ocenění a uměleckého zobrazení industriální krajiny

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F16%3A00092719" target="_blank" >RIV/00216224:14230/16:00092719 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Počátky estetického ocenění a uměleckého zobrazení industriální krajiny

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Kapitola je zaměřena na historické kořeny ambivalentního vnímání industriální krajiny (na jedné straně znečištěná, průmyslem destruovaná krajina jako příklad ošklivosti, na druhé straně průmyslová krajina jako prototyp esteticky hodnotné krajiny např. v moderně). Autoři sledují tuto ambivalenci v nejranějších dobách nástupu průmyslu a těžby v krajině od 18. do počátku 19. století, zejména na britských zdrojích, ale i německých a českých zemích (v literatuře, výtvarném umění, cestopisech, dopisech atd.). Nejsou zde nalézány pouze negativní postoje ke krajině "znečištěné" průmyslem, byť někdy i asociované s temnými silami a peklem. Současně existovalo pozitivní ocenění takové krajiny, ovlivněné dobovou estetikou vznešena či konceptem ideální klasicizující krajiny. Současně pak nalézáme neutrální přístupy, přičemž všechny výše zmíněné postoje mohou existovat u některých autorů všechny (dokonce i v rámci jednoho díla).

  • Název v anglickém jazyce

    The Beginnings of Aesthetic Appreciation and Artistic Depictions of the Industrial Landscape

  • Popis výsledku anglicky

    This chapter discusses the history of the complex and ambiguous aesthetic attitude towards the industrial landscape. Authors find the roots of this ambiguity in the perception of this landscape at the beginning of the industrial age in Britain, followed by Germany and Bohemia (in literature, the visual arts, travel writing, or letters). At first one finds not only a negative attitude towards landscapes ‘polluted’ by industry, sometimes even associated with hell or demonic powers. A positive appreciations of the industrial landscape also existed alongsided, influenced by the contemporary aesthetics of the sublime and the idea of landscape as a site of harmony, order and beauty. We can also find neutral attitudes, characterized by their indifference to the industrial landscape, as well as differing views co-existing in the work of a single writer (or even in a single work).

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

    AA - Filosofie a náboženství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Příroda vs. industriál. Vytváření prostoru v literatuře a výtvarném umění

  • ISBN

    9788074648649

  • Počet stran výsledku

    27

  • Strana od-do

    41-67

  • Počet stran knihy

    352

  • Název nakladatele

    Ostravská univerzita

  • Místo vydání

    Ostrava

  • Kód UT WoS kapitoly