Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Urban or Family-Friendly? The Presentation of Czech Shopping Centers as Family-Friendly Spaces

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F17%3A00094596" target="_blank" >RIV/00216224:14230/17:00094596 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1206331216646059" target="_blank" >http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1206331216646059</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1177/1206331216646059" target="_blank" >10.1177/1206331216646059</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Urban or Family-Friendly? The Presentation of Czech Shopping Centers as Family-Friendly Spaces

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This article presents a study of the self-presentation of shopping centers in the Czech Republic as “family-friendly” spaces. The notion of family-friendliness is analyzed both as a structural category, referring to the structure of the stereotypical normal family and to its respective members, and as a cultural representation, referring to “family values,” which Czech malls invoke in their self-presentation. It is argued that the presentation of a “space for the whole family” covers only the persistent stereotype of female-led economic consumption. The family values of safety and comfort distinguish shopping centers negatively from the city centers. They also strongly refer to the country’s past by invoking the image of a family promenade. On a more general level, the family appeal thrives on the phenomenon of postsocialist privatism and on the turning away from the public sphere in favor of the private realm of the family.

  • Název v anglickém jazyce

    Urban or Family-Friendly? The Presentation of Czech Shopping Centers as Family-Friendly Spaces

  • Popis výsledku anglicky

    This article presents a study of the self-presentation of shopping centers in the Czech Republic as “family-friendly” spaces. The notion of family-friendliness is analyzed both as a structural category, referring to the structure of the stereotypical normal family and to its respective members, and as a cultural representation, referring to “family values,” which Czech malls invoke in their self-presentation. It is argued that the presentation of a “space for the whole family” covers only the persistent stereotype of female-led economic consumption. The family values of safety and comfort distinguish shopping centers negatively from the city centers. They also strongly refer to the country’s past by invoking the image of a family promenade. On a more general level, the family appeal thrives on the phenomenon of postsocialist privatism and on the turning away from the public sphere in favor of the private realm of the family.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50401 - Sociology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GP14-32200P" target="_blank" >GP14-32200P: Nepatřičnost v městském veřejném prostoru</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Space and Culture

  • ISSN

    1206-3312

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    20

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    13

  • Strana od-do

    68-80

  • Kód UT WoS článku

    000391796400005

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85032069832