Pracovní spokojenost jako mediátor vztahu mezi self-efficacy a výkonem
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F17%3A00097364" target="_blank" >RIV/00216224:14230/17:00097364 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://psychkont.osu.cz/archiv.htm" target="_blank" >http://psychkont.osu.cz/archiv.htm</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Pracovní spokojenost jako mediátor vztahu mezi self-efficacy a výkonem
Popis výsledku v původním jazyce
Studie zkoumá vztah specifické self-efficacy (SE), pracovní spokojenosti (PS) a výkonu. 96 studentům byl popsán úkol, ve kterém měli psát slova začínající na stanovené slabiky. Dotazníkem bylo změřeno jejich SE spojené s úkolem, byl jim administrován cvičný úkol a změřena jejich PS s úkolem. Následně řešili samotný úkol, při kterém byl měřen výkon dle počtu slov, které napsali v časovém limitu. Výsledky ukázaly slabé pozitivní statisticky významné vztahy mezi SE a PS, PS a výkonem a SE a výkonem. Byla také testována hypotéza, že je PS mediátorem vztahu mezi SE a výkonem. Ukazatel velikosti účinku kappa2 poukázal na slabý mediační efekt, dle mediační analýzy s využitím bootstrappingu ale není nepřímý efekt SE na výkon skrze PS statisticky významný. Náš výzkum přispívá k integraci postojových a osobnostních teorií vysvětlujících pracovní výkon a porozumění podstatě vztahu mezi SE a výkonem. Využití jednotného úkolu umožnilo omezit vliv vnějších proměnných, snižuje ale ekologickou validitu výzkumu.
Název v anglickém jazyce
Satisfaction as a mediator of the task-specific self-efficacy and performance relationship
Popis výsledku anglicky
The study tested the hypothesis that the satisfaction mediates the influence of self-efficacy on performance. The research sample consisted of 96 Czech and Slovak university students of natural science (46,9 % women) in ages ranging between 19 and 26 years. The task-specific self-efficacy was measured using an adapted version of the General self-efficacy scale after the task was described to the respondents. The scale was adjusted to measure the task-specific construct. Satisfaction was measured using the adjusted Stone’s Satisfaction scale after the task was described and respondents completed a training task designed to allow them to judge their task satisfaction. Finally, respondents completed the actual task, during which they were instructed to write words starting with four prescribed syllables. Their task performance was operationalized as the number of words written within a time limit. The results showed a weak positive significant relationship between self-efficacy and satisfaction, satisfaction and performance and self-efficacy and performance. According to the kappa2 indicator, there was a weak mediation effect. The kappa indicator was significantly larger than 0. However, the bootstrap analysis did not reveal a significant indirect effect. The study contributes to the integration of attitudinal and personality theories that explain work performance. It helps to understand the nature of the relationship between self-efficacy and performance. The use of a single standardized task is both the strength and limit of the study. It served to reduce the impact of external variables, yet it also led to a reduction of the ecological validity of the research.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50100 - Psychology and cognitive sciences
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Psychologie a její kontexty
ISSN
1803-9278
e-ISSN
—
Svazek periodika
8
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
31-39
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—