Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Who crosses the norms? Predictors of the readiness for non-normative political participation among adolescents

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F18%3A00100750" target="_blank" >RIV/00216224:14230/18:00100750 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0140197117301665" target="_blank" >https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0140197117301665</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.adolescence.2017.11.001" target="_blank" >10.1016/j.adolescence.2017.11.001</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Who crosses the norms? Predictors of the readiness for non-normative political participation among adolescents

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This study investigated whether adolescents' readiness for non-normative political participation (i.e., readiness to confront social rules for political reasons) was predicted by their interpersonal problems (with parents, teachers, and classmates), low optimism, and political beliefs (political self-efficacy and distrust in public institutions). A structural equation model using two-wave longitudinal data from Czech high school students (N = 768; 54% females; age range at T1 = 14–17, M = 15.97; T2 data collected 1.5 years later) showed that the changes in adolescents' readiness for non-normative participation were predicted by their lower institutional trust. Interpersonal relationships or optimism had no cross-sectional or longitudinal effect on the readiness for non-normative participation. These results suggest that the main source of adolescents' readiness for non-normative political actions lies in their political beliefs, while the effect of adolescents' interpersonal problems is less clear.

  • Název v anglickém jazyce

    Who crosses the norms? Predictors of the readiness for non-normative political participation among adolescents

  • Popis výsledku anglicky

    This study investigated whether adolescents' readiness for non-normative political participation (i.e., readiness to confront social rules for political reasons) was predicted by their interpersonal problems (with parents, teachers, and classmates), low optimism, and political beliefs (political self-efficacy and distrust in public institutions). A structural equation model using two-wave longitudinal data from Czech high school students (N = 768; 54% females; age range at T1 = 14–17, M = 15.97; T2 data collected 1.5 years later) showed that the changes in adolescents' readiness for non-normative participation were predicted by their lower institutional trust. Interpersonal relationships or optimism had no cross-sectional or longitudinal effect on the readiness for non-normative participation. These results suggest that the main source of adolescents' readiness for non-normative political actions lies in their political beliefs, while the effect of adolescents' interpersonal problems is less clear.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50100 - Psychology and cognitive sciences

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA14-20582S" target="_blank" >GA14-20582S: Psychologické aspekty občanské participace adolescentů</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Journal of Adolescence

  • ISSN

    0140-1971

  • e-ISSN

    1095-9254

  • Svazek periodika

    62

  • Číslo periodika v rámci svazku

    January

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

    18-26

  • Kód UT WoS článku

    000423249100003

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85033556809