„Šok i osvěžení“ : participace expertů – uživatelů služeb ve výuce sociální práce na vysoké škole
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F18%3A00103455" target="_blank" >RIV/00216224:14230/18:00103455 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.socialniprace.cz/index.php?sekce=2&ukol=detail&id=95&clanekid=1052" target="_blank" >http://www.socialniprace.cz/index.php?sekce=2&ukol=detail&id=95&clanekid=1052</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
„Šok i osvěžení“ : participace expertů – uživatelů služeb ve výuce sociální práce na vysoké škole
Popis výsledku v původním jazyce
CÍLE: Předkládaný text odpovídá na výzkumnou otázku: „Jaké přínosy a limity má participace expertů ve výuce sociální práce na vybrané vysoké škole z pohledu všech zúčastněných?“ Autorky v něm vycházejí ze své zkušenosti se zapojením lidí, kteří mají zkušenost s užíváním drog a využívali služby sociální práce, do vysokoškolské výuky. TEORETICKÁ VÝCHODISKA: Ve výuce a následně i v tomto článku jsou tito lidé označováni jako experti, což poukazuje na přístup, ve kterém jsou zkušenosti, názory a postoje uživatelů služeb pokládány za významný zdroj vědění v sociální práci. Mezi hlavní východiska patří kritická sociální práce a participativní přístup. METODY: Metodologie je ukotvena v participativním akčním výzkumu, technikou vytváření dat byly fokusní skupiny se studentkami a zapojenými experty. VÝSLEDKY: Mezi hlavními zjištěními jsou diskutovány zejména různorodé vnímaní role expertů, nabourávání stereotypů, nové zdroje vědění a hodnocení míry participace a zplnomocnění. IMPLIKACE PRO SOCIÁLNÍ PRÁCI: Na základě zjištění autorky v závěru také uvádí praktická doporučení pro zapojení uživatelů služeb do výuky nejen sociální práce.
Název v anglickém jazyce
‘Shock and Refreshment’ : Experts Participation – Service Users in University Social Work Education
Popis výsledku anglicky
OBJECTIVES: The article answers research question: “What are the benefits and limits of service users’ involvement in university education identified by all participants?” The authors build on their own experience with involving to the university lectures people, who have experience with long term drug use and who were also clients of social work services. THEORETICAL BASE: During the lectures as well as in this article, the authors refer to these people as to experts, which points to such approach in which the experience, opinions and attitudes of drug users are considered as important source of knowledge in social work. The theoretical framework is grounded in critical social work and participatory approaches. METHODS: Methodology is anchored in the participatory action research. OUTCOMES: The most important outcomes are concerning especially the role of experts, breaking the stereotypes, new sources of knowledge or evaluating the participation level and empowerment. SOCIAL WORK IMPLICATIONS: Based on the research outcomes, the authors present also practical recommendations for service users’ involvement in education.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
50403 - Social topics (Women´s and gender studies; Social issues; Family studies; Social work)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Sociální práce - Sociálna práca
ISSN
1213-6204
e-ISSN
1805-885X
Svazek periodika
18
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
84-100
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85049674534