Vztah mezi koresidencí s prarodiči a školními výsledky patnáctiletých žáků z úplných a neúplných rodin
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F21%3A00121299" target="_blank" >RIV/00216224:14230/21:00121299 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://sreview.soc.cas.cz/artkey/csr-202101-0002_the-relationship-between-coresidence-with-grandparents-and-academic-performance-of-15-year-old-students-from-tw.php" target="_blank" >https://sreview.soc.cas.cz/artkey/csr-202101-0002_the-relationship-between-coresidence-with-grandparents-and-academic-performance-of-15-year-old-students-from-tw.php</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.13060/csr.2021.004" target="_blank" >10.13060/csr.2021.004</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vztah mezi koresidencí s prarodiči a školními výsledky patnáctiletých žáků z úplných a neúplných rodin
Popis výsledku v původním jazyce
Článek se zabývá asociací mezi koresidencí s prarodiči v třígeneračních domácnostech a školními výsledky patnáctiletých žáků v Česku. Konceptuální část shrnuje poznatky týkající se mezigeneračních vztahů a mezigeneračního soužití v Česku a předchozí výzkumy studující vztah mezi soužitím s prarodiči, strukturou rodiny a školními výsledky dětí či adolescentů. Cílem studie bylo odpovědět na otázky, zda je koresidence s prarodiči asociována se školními výsledky žáků, jestli se tato asociace liší v závislosti na struktuře rodiny a zda je ji možné vysvětlit socioekonomickým statusem rodin. K zodpovězení výzkumných otázek byla použita česká data z mezinárodního výzkumu PISA 2012 a jako indikátor školních výsledků bylo v analýze použito skóre v testech matematické, čtenářské a přírodovědné gramotnosti. Analýza odhalila slabou pozitivní asociaci mezi koresidencí s prarodiči a výsledky adolescentů, která se při kontrole socioekonomického statusu stává statisticky signifikantní. V úplných a neúplných rodinách se asociace mezi koresidencí s prarodiči a výsledky adolescentů významně neliší. Výsledky naznačují, že třígenerační soužití je s výsledky patnáctiletých žáků asociováno pozitivně, ale socioekonomický status rodin tuto asociaci částečně potlačuje.
Název v anglickém jazyce
The Relationship Between Coresidence with Grandparents and Academic Performance of 15-Year-Old Students from Two-Parent and One-Parent Families
Popis výsledku anglicky
This article investigates the association between coresidence with grandparents in three-generational households and the academic performance of 15-year-old students in the Czech Republic. The conceptual part focuses on intergenerational relationships and multigenerational coresidence in the Czech Republic and summarises past research on the links between coresidence with grandparents, family structure, and academic performance. The aim of this article is to find out if there is an association between coresidence with grandparents and an adolescent's academic performance, and if there is to discover whether the association is different for two-parent and one-parent families and whether it can be explained by the families' socioeconomic status. Data from PISA 2012 are used to investigate the association with mathematics, reading, and science literacy test scores as an indicator of school achievement. The results of the analysis revealed a weak positive association between coresidence with grandparents and adolescents' academic performance. The association becomes statistically significant when controlling for socioeconomic status and is not significantly different in two-parent and one-parent families. The results suggest that there is a positive association between three-generational coresidence and 15-year-old students' academic performance, but it is partially suppressed by the families' socioeconomic status.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
50401 - Sociology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Sociologický časopis
ISSN
0038-0288
e-ISSN
2336-128X
Svazek periodika
57
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
22
Strana od-do
25-46
Kód UT WoS článku
000634659300002
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85104446022