Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Vztah mezi koresidencí s prarodiči a školními výsledky patnáctiletých žáků z úplných a neúplných rodin

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F21%3A00121299" target="_blank" >RIV/00216224:14230/21:00121299 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://sreview.soc.cas.cz/artkey/csr-202101-0002_the-relationship-between-coresidence-with-grandparents-and-academic-performance-of-15-year-old-students-from-tw.php" target="_blank" >https://sreview.soc.cas.cz/artkey/csr-202101-0002_the-relationship-between-coresidence-with-grandparents-and-academic-performance-of-15-year-old-students-from-tw.php</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.13060/csr.2021.004" target="_blank" >10.13060/csr.2021.004</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Vztah mezi koresidencí s prarodiči a školními výsledky patnáctiletých žáků z úplných a neúplných rodin

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Článek se zabývá asociací mezi koresidencí s prarodiči v třígeneračních domácnostech a školními výsledky patnáctiletých žáků v Česku. Konceptuální část shrnuje poznatky týkající se mezigeneračních vztahů a mezigeneračního soužití v Česku a předchozí výzkumy studující vztah mezi soužitím s prarodiči, strukturou rodiny a školními výsledky dětí či adolescentů. Cílem studie bylo odpovědět na otázky, zda je koresidence s prarodiči asociována se školními výsledky žáků, jestli se tato asociace liší v závislosti na struktuře rodiny a zda je ji možné vysvětlit socioekonomickým statusem rodin. K zodpovězení výzkumných otázek byla použita česká data z mezinárodního výzkumu PISA 2012 a jako indikátor školních výsledků bylo v analýze použito skóre v testech matematické, čtenářské a přírodovědné gramotnosti. Analýza odhalila slabou pozitivní asociaci mezi koresidencí s prarodiči a výsledky adolescentů, která se při kontrole socioekonomického statusu stává statisticky signifikantní. V úplných a neúplných rodinách se asociace mezi koresidencí s prarodiči a výsledky adolescentů významně neliší. Výsledky naznačují, že třígenerační soužití je s výsledky patnáctiletých žáků asociováno pozitivně, ale socioekonomický status rodin tuto asociaci částečně potlačuje.

  • Název v anglickém jazyce

    The Relationship Between Coresidence with Grandparents and Academic Performance of 15-Year-Old Students from Two-Parent and One-Parent Families

  • Popis výsledku anglicky

    This article investigates the association between coresidence with grandparents in three-generational households and the academic performance of 15-year-old students in the Czech Republic. The conceptual part focuses on intergenerational relationships and multigenerational coresidence in the Czech Republic and summarises past research on the links between coresidence with grandparents, family structure, and academic performance. The aim of this article is to find out if there is an association between coresidence with grandparents and an adolescent's academic performance, and if there is to discover whether the association is different for two-parent and one-parent families and whether it can be explained by the families' socioeconomic status. Data from PISA 2012 are used to investigate the association with mathematics, reading, and science literacy test scores as an indicator of school achievement. The results of the analysis revealed a weak positive association between coresidence with grandparents and adolescents' academic performance. The association becomes statistically significant when controlling for socioeconomic status and is not significantly different in two-parent and one-parent families. The results suggest that there is a positive association between three-generational coresidence and 15-year-old students' academic performance, but it is partially suppressed by the families' socioeconomic status.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50401 - Sociology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Sociologický časopis

  • ISSN

    0038-0288

  • e-ISSN

    2336-128X

  • Svazek periodika

    57

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    22

  • Strana od-do

    25-46

  • Kód UT WoS článku

    000634659300002

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85104446022