Z nesezdaného soužití do manželství : záleží na vzdělanostní homogamii?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F21%3A00122342" target="_blank" >RIV/00216224:14230/21:00122342 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://journals.muni.cz/socialni_studia/article/view/15490/12311" target="_blank" >https://journals.muni.cz/socialni_studia/article/view/15490/12311</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/soc2021-1-141" target="_blank" >10.5817/soc2021-1-141</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Z nesezdaného soužití do manželství : záleží na vzdělanostní homogamii?
Popis výsledku v původním jazyce
Článek se zabývá tím, jaká je asociace mezi vzdělanostní homogamií partnerů v nesezdaných soužitích a přechodem do manželství. Předchozí studie obohacuje o komparativní rozměr a zkoumá, zda a jak se asociace liší v zemích s různými významy kohabitací – v Rakousku, Polsku a Česku. Mimo to se článek zaměřuje na to, zda a jak se asociace mezi tranzicí do manželství a vzdělanostní homogamií v čase mění. Výsledky analýzy dat z první vlny výzkumu Generations and Gender Survey (GGS) ukazují, že na poměru vzdělání partnerů při přechodu do manželství závisí jen v zemích, v nichž se od sebe manželství a kohabitace hodně liší – v Polsku a Česku. Vzdělanostní hypergamie a hypogamie s tranzicí nejsou asociovány stejně. Zatímco v nesezdaných soužitích se vzdělanějším mužem je pravděpodobnost manželství o polovinu nižší než v homogamních soužitích, kohabitace se vzdělanější ženou se od homogamních z hlediska vstupu do manželství významně neliší. V čase se asociace mezi relativním vzděláním partnerů a tranzicí do manželství neměnila.
Název v anglickém jazyce
From Unmarried Cohabitation to Marriage : Does Educational Homogamy Matter?
Popis výsledku anglicky
This article examines the association between cohabiting partners’ educational homogamy and transition to marriage. This paper enriches previous studies with its comparative dimension to find out if and how the association differs in countries with different meanings of cohabitation– in Austria, Poland, and the Czech Republic. It also examines if and how the association between the transition to marriage and educational homogamy is changing over time. Using data from the first wave of the Generations and Gender Survey (GGS), the analysis shows that the transition to marriage depends on partners’ relative education only in countries where cohabitation and marriage are two very different institutions– Poland and the Czech Republic. Educational hypergamy and hypogamy are not associated with the transition in the same way. In cohabitations where the man is more educated, the probability of marriage is half that compared to homogamous cohabitations, whereas cohabitations with a more educated woman are not significantly different from homogamous cohabitations. Over time, the association between relative education and the transition to marriage has not changed.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
50401 - Sociology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Sociální studia
ISSN
1214-813X
e-ISSN
1803-6104
Svazek periodika
18
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
141-158
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85122368649