Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Change in prevalence or preference? Trends in educational homogamy in six European countries in a time of educational expansion

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F20%3A00116402" target="_blank" >RIV/00216224:14230/20:00116402 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0049089X20300582?via%3Dihub" target="_blank" >https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0049089X20300582?via%3Dihub</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.ssresearch.2020.102460" target="_blank" >10.1016/j.ssresearch.2020.102460</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Change in prevalence or preference? Trends in educational homogamy in six European countries in a time of educational expansion

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This paper analyzes trends in educational homogamy in six European countries (Sweden, the Czech Republic, Slovakia, Poland, Hungary, and Italy). We use vital statistics on all marriages contracted between 1990 and 2016. Absolute educational homogamy increases in all countries (very moderately in the Czech Republic and Italy), it changes its structure, and the absolute educational hypogamy of women increases. The trends over time and among countries in relative educational homogamy are tested using log-linear and log-multiplicative models. We expand a regression-type layer effect model (the Goodman-Hout model) into a four-way table. The results indicate differing assortative mating by educational categories. Relative homogamy decreases in tertiary education. In lower educational categories, relative homogamy increases. We present the hypothesis that a decrease in relative homogamy in tertiary education is a consequence of the rise of social homogamy. We conceptualize this homogamy balance as a “complementary maintained homogamy.” Because changes in relative educational homogamies are the same in all countries, the cross-country differences remain constant over time. We conceptualize this as a “maintained flux.” The European countries are not in convergence, even though the relative homogamies delineated by educational categories change.

  • Název v anglickém jazyce

    Change in prevalence or preference? Trends in educational homogamy in six European countries in a time of educational expansion

  • Popis výsledku anglicky

    This paper analyzes trends in educational homogamy in six European countries (Sweden, the Czech Republic, Slovakia, Poland, Hungary, and Italy). We use vital statistics on all marriages contracted between 1990 and 2016. Absolute educational homogamy increases in all countries (very moderately in the Czech Republic and Italy), it changes its structure, and the absolute educational hypogamy of women increases. The trends over time and among countries in relative educational homogamy are tested using log-linear and log-multiplicative models. We expand a regression-type layer effect model (the Goodman-Hout model) into a four-way table. The results indicate differing assortative mating by educational categories. Relative homogamy decreases in tertiary education. In lower educational categories, relative homogamy increases. We present the hypothesis that a decrease in relative homogamy in tertiary education is a consequence of the rise of social homogamy. We conceptualize this homogamy balance as a “complementary maintained homogamy.” Because changes in relative educational homogamies are the same in all countries, the cross-country differences remain constant over time. We conceptualize this as a “maintained flux.” The European countries are not in convergence, even though the relative homogamies delineated by educational categories change.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50401 - Sociology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Social Science Research

  • ISSN

    0049-089X

  • e-ISSN

    1096-0317

  • Svazek periodika

    91

  • Číslo periodika v rámci svazku

    September

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    15

  • Strana od-do

    1-15

  • Kód UT WoS článku

    000571536400009

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85089706703