Parental Educational Homogamy and Children’s Tertiary Education in Europe
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F24%3A00139505" target="_blank" >RIV/00216224:14230/24:00139505 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.comparativepopulationstudies.de/index.php/CPoS/article/view/600" target="_blank" >https://www.comparativepopulationstudies.de/index.php/CPoS/article/view/600</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.12765/CPoS-2024-10" target="_blank" >10.12765/CPoS-2024-10</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Parental Educational Homogamy and Children’s Tertiary Education in Europe
Popis výsledku v původním jazyce
In this paper, we examine (1) whether parental educational homogamy is associated with children’s tertiary educational attainment in different European countries and (2) whether this association is moderated by families’ educational backgrounds. Using data from the European Social Survey and multilevel logistic regression models, we find that parental homogamy is important for children’s tertiary educational attainment. In particular, children of more highly educated homogamous parents are more likely to obtain a tertiary degree themselves. This parental homogamy association varies across countries. While the association is below the European average in Czechia, Austria, Hungary, Italy, Switzerland, and Germany, it is equal or close to average in Slovenia, Estonia, France, Poland, Ireland, Sweden, and Lithuania, and above average in Spain, Finland, the Netherlands, Portugal, the United Kingdom, Norway, and Belgium. Our findings suggest that parental educational constellations should be examined more closely in further education inequality research.
Název v anglickém jazyce
Parental Educational Homogamy and Children’s Tertiary Education in Europe
Popis výsledku anglicky
In this paper, we examine (1) whether parental educational homogamy is associated with children’s tertiary educational attainment in different European countries and (2) whether this association is moderated by families’ educational backgrounds. Using data from the European Social Survey and multilevel logistic regression models, we find that parental homogamy is important for children’s tertiary educational attainment. In particular, children of more highly educated homogamous parents are more likely to obtain a tertiary degree themselves. This parental homogamy association varies across countries. While the association is below the European average in Czechia, Austria, Hungary, Italy, Switzerland, and Germany, it is equal or close to average in Slovenia, Estonia, France, Poland, Ireland, Sweden, and Lithuania, and above average in Spain, Finland, the Netherlands, Portugal, the United Kingdom, Norway, and Belgium. Our findings suggest that parental educational constellations should be examined more closely in further education inequality research.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
50401 - Sociology
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA22-33722S" target="_blank" >GA22-33722S: Vývoj sociální mobility v zemích Střední a Východní Evropy od 70. let 20. století do současnosti: princip dynamické rovnováhy?</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Comparative Population Studies
ISSN
1869-8980
e-ISSN
1869-8999
Svazek periodika
49
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
DE - Spolková republika Německo
Počet stran výsledku
30
Strana od-do
243-272
Kód UT WoS článku
001298869000001
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-105002016977