Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Adolescents' Attribution and Outcome Expectancies Regarding Relational Aggression : A Cross-Cultural Comparison and Cultural Value Associations

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F21%3A00124658" target="_blank" >RIV/00216224:14230/21:00124658 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0272431620977673" target="_blank" >https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0272431620977673</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1177/0272431620977673" target="_blank" >10.1177/0272431620977673</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Adolescents' Attribution and Outcome Expectancies Regarding Relational Aggression : A Cross-Cultural Comparison and Cultural Value Associations

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This study compares 477 Chinese and 342 American adolescents’ responses to open-ended questions regarding attribution and outcome expectancies of relational aggression, and investigates how cultural values were related to these social cognitive processes. Results revealed cross-cultural similarities and differences. In particular, American adolescents attributed romantic relationship competition, which was absent in Chinese adolescents’ responses. Furthermore, American adolescents demonstrated a stronger instrumental orientation in their social cognition (e.g., gain status), whereas Chinese adolescents tended to hold the blaming the victim attribution, and the socially harm the victim outcome expectancy. Finally, this study revealed that in both cultural groups, higher collectivism was linked to the blaming the aggressor attribution, as well as escalated peer conflict and aggression as outcome expectancies, whereas individualism was linked to the blaming the victim attribution. Findings of this study enriched our knowledge about the cultural construal of adolescents’ attribution and outcome expectancy regarding relational aggression.

  • Název v anglickém jazyce

    Adolescents' Attribution and Outcome Expectancies Regarding Relational Aggression : A Cross-Cultural Comparison and Cultural Value Associations

  • Popis výsledku anglicky

    This study compares 477 Chinese and 342 American adolescents’ responses to open-ended questions regarding attribution and outcome expectancies of relational aggression, and investigates how cultural values were related to these social cognitive processes. Results revealed cross-cultural similarities and differences. In particular, American adolescents attributed romantic relationship competition, which was absent in Chinese adolescents’ responses. Furthermore, American adolescents demonstrated a stronger instrumental orientation in their social cognition (e.g., gain status), whereas Chinese adolescents tended to hold the blaming the victim attribution, and the socially harm the victim outcome expectancy. Finally, this study revealed that in both cultural groups, higher collectivism was linked to the blaming the aggressor attribution, as well as escalated peer conflict and aggression as outcome expectancies, whereas individualism was linked to the blaming the victim attribution. Findings of this study enriched our knowledge about the cultural construal of adolescents’ attribution and outcome expectancy regarding relational aggression.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50103 - Cognitive sciences

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Journal of Early Adolescence

  • ISSN

    0272-4316

  • e-ISSN

    1552-5449

  • Svazek periodika

    41

  • Číslo periodika v rámci svazku

    6

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    29

  • Strana od-do

    927-955

  • Kód UT WoS článku

    000599910100001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85097796705