Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Visualizing COVID-19 : an analytical model to understand and compose continuously evolving data visualization projects

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F22%3A00127717" target="_blank" >RIV/00216224:14230/22:00127717 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://medialnistudia.fsv.cuni.cz/front.file/download?file=2022%2001%2004%20kadakas.pdf" target="_blank" >https://medialnistudia.fsv.cuni.cz/front.file/download?file=2022%2001%2004%20kadakas.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Visualizing COVID-19 : an analytical model to understand and compose continuously evolving data visualization projects

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The increased demand for information during the Covid-19 pandemic inspired projects to describe the pandemic’s progress via data visualization. Critically analyzing the published data visualization projects (DVPs) contributes to establishing a framework that supports both understanding and composing DVPs that evolve over time. Drawing upon constructed grounded theory, we develop an analytical model for creating DVPs in a journalistic or public communication context. For our analysis, we selected Covid-19 public service media DVPs in the United Kingdom, Norway, Sweden and Estonia as well as DVPs created by global and local data activists. The analysis of these examples provides an understanding of (1) the implied agency standing of the authors of the visualizations, (2) the kinds of editorial layer (data, visual representation, annotation or interactivity) that inform the creation process and (3) what newsrooms and data visualizers can learn from this practice to create understandable, meaningful and engaging DVPs of (critical) events that evolve over an extended period. Our model supports data visualization practitioners in making informed choices when creating data stories.

  • Název v anglickém jazyce

    Visualizing COVID-19 : an analytical model to understand and compose continuously evolving data visualization projects

  • Popis výsledku anglicky

    The increased demand for information during the Covid-19 pandemic inspired projects to describe the pandemic’s progress via data visualization. Critically analyzing the published data visualization projects (DVPs) contributes to establishing a framework that supports both understanding and composing DVPs that evolve over time. Drawing upon constructed grounded theory, we develop an analytical model for creating DVPs in a journalistic or public communication context. For our analysis, we selected Covid-19 public service media DVPs in the United Kingdom, Norway, Sweden and Estonia as well as DVPs created by global and local data activists. The analysis of these examples provides an understanding of (1) the implied agency standing of the authors of the visualizations, (2) the kinds of editorial layer (data, visual representation, annotation or interactivity) that inform the creation process and (3) what newsrooms and data visualizers can learn from this practice to create understandable, meaningful and engaging DVPs of (critical) events that evolve over an extended period. Our model supports data visualization practitioners in making informed choices when creating data stories.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50800 - Media and communications

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EF18_053%2F0016952" target="_blank" >EF18_053/0016952: Postdoc2MUNI</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Mediální studia / Media Studies

  • ISSN

    1801-9978

  • e-ISSN

    2464-4846

  • Svazek periodika

    16

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    27

  • Strana od-do

    65-91

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85138646785