Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Explaining inequalities in vulnerable children’s digital skills : The effect of individual and social discrimination

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F22%3A00135010" target="_blank" >RIV/00216224:14230/22:00135010 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/00216224:14230/22:00119733

  • Výsledek na webu

    <a href="https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/14614448211063184" target="_blank" >https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/14614448211063184</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1177/14614448211063184" target="_blank" >10.1177/14614448211063184</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Explaining inequalities in vulnerable children’s digital skills : The effect of individual and social discrimination

  • Popis výsledku v původním jazyce

    While the Internet is part of everyday life for many children, inequalities exist in their digital skills, with little known about the influence of perceived discrimination on these inequalities. Building on survey data collected from nationally representative samples of 10,820 children aged 12–16 in 14 European countries, we seek to understand whether and how disadvantaged children may fall behind their more advantaged peers across Europe with respect to digital skills, as well as the role played by perceived individual and social discrimination in acquiring these skills. The findings show that perceived individual and social discrimination affect the relationships of socio-cultural resources (age, gender, preference for online social interaction) and personal resources (self-efficacy) with digital skills. Therefore, even in countries where Internet use is an integral part of children’s lives, interventions should be made to prevent perceived offline discrimination translating into digital inequalities.

  • Název v anglickém jazyce

    Explaining inequalities in vulnerable children’s digital skills : The effect of individual and social discrimination

  • Popis výsledku anglicky

    While the Internet is part of everyday life for many children, inequalities exist in their digital skills, with little known about the influence of perceived discrimination on these inequalities. Building on survey data collected from nationally representative samples of 10,820 children aged 12–16 in 14 European countries, we seek to understand whether and how disadvantaged children may fall behind their more advantaged peers across Europe with respect to digital skills, as well as the role played by perceived individual and social discrimination in acquiring these skills. The findings show that perceived individual and social discrimination affect the relationships of socio-cultural resources (age, gender, preference for online social interaction) and personal resources (self-efficacy) with digital skills. Therefore, even in countries where Internet use is an integral part of children’s lives, interventions should be made to prevent perceived offline discrimination translating into digital inequalities.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50802 - Media and socio-cultural communication

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    R - Projekt Ramcoveho programu EK

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    New Media & Society

  • ISSN

    1461-4448

  • e-ISSN

    1461-7315

  • Svazek periodika

    24

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    21

  • Strana od-do

    437-457

  • Kód UT WoS článku

    000754316300010

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85124387184