Resilience to (online) disinformation in the Czech Republic : Influence of post-truth political communication
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F22%3A00137619" target="_blank" >RIV/00216224:14230/22:00137619 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Resilience to (online) disinformation in the Czech Republic : Influence of post-truth political communication
Popis výsledku v původním jazyce
In recent years, the spread of online disinformation has been considered a major challenge for democratic societies. Building upon the framework introduced by Humprecht, Esser, and Van Aelst (2020), we examine the circumstances which influence people’s resilience to intentionally shared false information. Trying to understand the diffusion and consumption of disinformation in the Czech Republic, especially in the environment of social media, we look at political (e.g., polarization and populism) and discursive (e.g., media trust) opportunities which affect whether the people are willing to like, comment, and share disinformation or whether they disregard and ignore such messages.
Název v anglickém jazyce
Resilience to (online) disinformation in the Czech Republic : Influence of post-truth political communication
Popis výsledku anglicky
In recent years, the spread of online disinformation has been considered a major challenge for democratic societies. Building upon the framework introduced by Humprecht, Esser, and Van Aelst (2020), we examine the circumstances which influence people’s resilience to intentionally shared false information. Trying to understand the diffusion and consumption of disinformation in the Czech Republic, especially in the environment of social media, we look at political (e.g., polarization and populism) and discursive (e.g., media trust) opportunities which affect whether the people are willing to like, comment, and share disinformation or whether they disregard and ignore such messages.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
50802 - Media and socio-cultural communication
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/LX22NPO5101" target="_blank" >LX22NPO5101: Národní institut pro výzkum socioekonomických dopadů nemocí a systémových rizik</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů