Vývoj železniční dopravy v Evropě a její pozice v evropské dopravní politice
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14310%2F05%3A00020044" target="_blank" >RIV/00216224:14310/05:00020044 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vývoj železniční dopravy v Evropě a její pozice v evropské dopravní politice
Popis výsledku v původním jazyce
Doprava je velmi významným faktorem, který ovlivňuje strukturaci geografického prostoru, protože ve svém důsledku umožňuje existenci ekonomických a sociálních kontaktů mezi vzdálenými územími. Článek se zaměřuje na analýzu vývoje evropského dopravního trhu po roce 1970 s tím, že hlavní pozornost je věnována železniční dopravě. V minulých desetiletích železnice ztratila své pozice v osobní i nákladní dopravě, a to především na úkor silniční dopravy, která dokázala lépe vyjít vstříc rostoucím požadavkům klientů na rychlost a kvalitu přepravy. Příspěvek se proto snaží jednak nalézt skutečnosti, které takový vývoj dopravního trhu podmínily, zároveň však vzhledem k obecně akceptované environmentálnosti železniční dopravy zkoumá, jakým způsobem je pozice železnice vnímána ve společné evropské dopravní politice.
Název v anglickém jazyce
Development of railway transport in Europe and its position in European transport policy
Popis výsledku anglicky
Transport is a key factor influencing the structure of geographical space because it enables the existence of economic and social contacts between distant regions. The article focuses on the analysis of the development of the European transport market after 1970 while paying special attention to railway. In the past decades, railway has lost its position in the passenger and freight transport mainly at the expense of road transport which was better at meeting clients' demand for speed and quality. Therefore the article tries to find conditions which resulted in the above mentioned development. Since railway is widely considered to be environmentally friendly, the article also looks at the way this issue is treated within the common European transport policy.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
DE - Zemský magnetismus, geodesie, geografie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA402%2F04%2F2128" target="_blank" >GA402/04/2128: Železniční doprava - institucionální postavení, hospodářská politika a ekonomická teorie</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2005
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Národohospodářský obzor
ISSN
1213-2446
e-ISSN
—
Svazek periodika
V
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
92-104
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—